علل گرایش مردان به دو همسری و تنوع طلبی

علل گرایش مردان به دو همسری و تنوع طلبی

دو همسری با موضوع خیانت و یا داشتن معشوقه متفاوت است. دوهمسری زمانی است که یک مرد بیش از یک همسر به شکل رسمی داشته باشد. درست است که از لحاظ شرعی مجوز دو همسری برای عده‌ ای فراهم شده است اما این نکته را در نظر داشته باشید که در کشور ما و کل دنیا از لحاظ عرفی مورد قبول قرار نگرفته و  معمولا همه افراد کاملا با آن مخالف هستد، به طوریکه کسی‌ که به سوی تعدد زوجات می ‌رود برچسب‌ های منفی به او زده می ‌شود. علل گرایش مردان به دوهمسری و تنوع طلبی آنان، موارد زیادی را شامل می شود که در این مطلب در مورد برخی از آن ها صحبت خواهیم کرد.

علل گرایش مردان به دو یا چند همسری

علل گرایش مردان به دو هسری و تنوع طلبی در آنان

در میان علل گرایش مردان به دو همسری شاید بتوان موارد روانی را مهم ترین دلایل دانست. یعنی به سبب ابتلا به برخی از اختلالات روانی، مرد به داشتن همسردوم متمایل می شود.از جمله مهم ترین اختلالات روانی عبارتند از: اختلال مانیک یا سرخوشی و شیدایی و اختلال دون ‌ژوانیسم یا شخصیت خودشیفتگی.

از سوی دیگر عواملی دیگر نیز وجود دراند که می توان از آن ها  به عنوان علل گرایش مردان به دوهمسری نام برد. از جمله: نازایی، نبود پیوند عاطفی قوی میان زوجین، عدم داشتن فرزند پسر

یکی دیگر از عوامل و علل گرایش مردان به دوهمسری، داشتن مشکلات جنسی از سوی خانم‌ هاست که منجر به گرایش مردان به دوهمسری است. بعضی از زنان با مشکل سردمزاجی روبرو هستند و اگر این زنان به دنبال درمان نباشند، این موضوع موجب سردی رابطه بین زوجین می ‌شود.

سلامت خانواده ها مهم ترین دلیل برای داشتن خانواده های سالم در نسل های بعدی است. اما خانواده هایی که الگوهای رفتاری مخربی وجود دارد و میان والدین، پدر و فرزندان یا مادر و فرزندان رفتار درست آموزش داده نشده، در آینده شاهد شکل گیری خانواده هایی خواهیم بود که از سلامت کامل روان و سلامت شخصیتی برخوردار نخواهند بود.

به همین دلیل می توان گفت که گرایش به دو همسری در مردان ترکیبی از تمایلات فردی، عوامل تربیتی و اجتماعی است و تحت تاثیر خانواده ای که در آن شکل گرفته اند قرار دارد.

گرایش مردان به دو همسری معمولا به عنوان واکنشی در مقابل مشکلات زندگی زناشویی اتفاق می افتد. زمانی که مردان به دو همسری به عنوان راهی برای فرار از مشکلات زندگی زناشویی اول خود نگاه می کنند یعنی آن ها بدون تلاشی برای رقع مشکلات زندگی، ازدواج دوم را انتخاب می کنند.

خواسته های شخصی

خواسته های شخصی مردان و تنوع طلبی آن ها یکی از علل گرایش مردان به دوهمسری است. این مردان به منظور برطرف کردن نیازهای جنسی و به رخ کشیدن توانایی و تمکن مالی اقدام به در اختیار گرفتن همسر بعدی می کنند. این افراد به نوعی احساس خوشی و افتخار نسبت به این موضوع دارند. کمبود عزت نفس در این مردان نیز نشانه دیگری است که باعث می شود اینگونه مردان برای نشان دادن قدرت و مردانگی خود و به صورت افراطی به دنبال رفع این نقیصه باشند و مردانگی خود را با این روش نشان دهند.

سرد مزاجی خانم ها

سردمزاجی زنان در گرایش مردان به دو همسری

متاسفانه بسیاری از زنانی که به نوعی مشکل سردمزاجی دچار هستند، درمان آن را جدی نگرفته و پیگیر آن نمی شوند. این موضوع اغلب دستاویز و بهانه ای برای مردان می شود تا برای رفع نیازهای جنسی به جای درمان سردمزاجی همسر خود به برقراری ارتباط با زنان دیگر و دو همسری گرایش پیدا کنند.

نازایی زنان

از مهم ترین علل گرایش مردان به دو همسری نازایی همسر اول و بچه دار نشدن وی است که از سال های دور تا به امروز موجب می شود تا مردان همسر دوم اختیار کنند. درواقع بقای نسل به مردان این مجوز را می دهد. متاسفانه اگر مردی توانایی بچه دار شدن نداشته باشد جامعه از زنان انتظار صبوری دارد. درحالیکه به مردان این حق داده می شود تا در صورت نازایی زن خود، همسر دوم اختیار کنند.

از کار افتادگی جنسی و جسمی زن را نیز یکی دیگر از موارد و علل گرایش مردان به دوهمسری می شناسند.

بیماری دو قطبی – مانیک

ابتلا به بیماری های روانی در گرایش مردان به دو همسری

یکی از عوامل مهم روانی به عنوان علل گرایش مردان به دوهمسری، ابتلای آنان به بیماری های روانی مانند اختلال دوقطبی و مانیک است. این اختلال منجر به روابط متعدد مردان می شود. از نشانه های این بیماری می توان به ولخرجی فرد، احساس قدرت و خاص بودن اشاره کرد.

داشتن فرزند پسر

این موضوع البته بیشتر در گذشته شیوع بیشتری داشته و موراد بیشتری را شامل می شده. به طوری که اغلب مردان انتظار پسردار شدن از همسر خود داشتند و چنانچه این انتظار برآورده نمی شد تعدادی از آن ها به سراغ همسر دوم می رفتند. با وجود کمرنگ شدن این موضوع در جامعه امروزی، هستند مردانی که هنوز برای پسردار شدن به سراغ همسر دوم بروند.

عوارض و پیامدهای دو همسری

قطعا در کنار تمام دلایلی که مردان برای گرایش به دوهمسری برای خود و دیگران بیان می کنند و با وجود مزایایی که به نظرشان در این کار وجود دارد، گرایش به دو همسری عوارض و پیامدهایی دارد که نمی توان از آن ها چشم پوشی کرد.

عوارض دوهمسری در مردان بسیار زیاد است. از جمله:

به وجود آمدن ترس در زندگی فرد.

اختلالات در کارکردهای روزانه به سبب مشغله ای که دوهمسری برای آن ها به وجود می آورد.

شروع دروغگویی و پنهان کاری:  دوهمسری به خصوص اگر به صورت پنهانی باشد، پس از گذشت مدت زمانی باعث شک و تردید و سوء ظن در همسر اول می‌ شود و همین مورد باعث می شود مرد شروع به دروغگویی و پنهان کاری کند.

ایجاد اضطراب در بین کودکان در خانه، به سبب تنش هایی که بین والدین ایجاد می شود.

از بین رفتن جایگاه و ارزش پدر و ایجاد این دیدگاه که فارغ از هر دلیلی، به مادر ظلم شده است.

اختلال در خواب، برای تمامی اعضای خانواده به سبب فشارهای روانی زیادی که بر آن ها حاکم می شود.

کم شدن کیفیت در زندگی: تمام عواملی که تا به اینجا به عنوان عوارض دوهمسری برای مردان گفتیم موجب کم شدن کیفیت زندگی می شود.

از بین رفتن اعتبار و آبروی مرد در بین فامیل و دوست و همکاران: همانطور که گفتیم دوهمسری در جامعه ما پذیرفته شده نیست و این موضوع باعث خدشه دار شدن اعتبار مرد می شود.

چند همسری معمولا موجب از هم پاشیده شدن خانواده ها و طلاق می شود.

یکی از مهم ترین آثار روانی دو همسری معمولا برای زنان رخ می دهد اختلالات روانی است که پس از این اتفاق ممکن است برای زن ایجاد شود. از قبیل: افسردگی و اختلالات اضطرابی

به وجودآمدن احساس بی کفایتی و احساسات مرتبط با نادیده گرفته شدن در زنان

احتمال بیشتر شیوع بیماری های مقاربتی مانند ایدز در خانواده هایی که دو همسری وجود دارد.

افزایش آمار خودکشی در میان زنان در خانواده هایی که مردان دو همسر دارند.

ایجاد تنش و اضطراب بین زنان و از بین رفتن حس آرامش در کودکان

افزایش خشونت های خانگی و ایجاد حسادت و رقابت میان زنان به سبب افزایش تنش در خانواده ها

به عنوان کلام پایانی باید بگوییم همیشه مردان در گرایش به دو همسری مقصر نیستند. بلکه گاهی اوقات زنان نیز بنا به دلایل متعددی وارد زندگی یک مرد متاهل شده و باعث می شوند وی به دو همسری گرایش پیدا کند. از جمله علل ازدواج زنان با مردان متاهلی که صاحب زن و زندگی و حتی گاهی صاحب فرزند هستند را میتوان در موارد زیر بیان کرد:

بالا رفتن سن زدواج دختران: این موضوع باعث می شود تا به دلیل محدود شدن فرصت ازدواج زنان ؛ آن ها به سراغ مردان متاهل بروند.

اخاذی کردن از مردان متاهل ثروتمند: برخی از دختران و زنان برای تصاحب بخشی از ثروت مردان ثروتمند، حتی با وجود متاهل بودن آن ها؛ سعی در اغفال آن ها کرده تا بتوانند بخشی از ثروت آنها را تصاحب کرده و پس از رسیدن به هدف خود، از این مردان جدا شوند.

نجات خانواده از فقر و رهایی از مشکلاتی مرتبط با بیوه بودن زن را نیز می توان از علل گرایش دختران به ازدواج با مردان متاهل به حساب آورد. از سوی دیگر برخی از دختران نیز برای نجات خانواده خود از فقر، به ازدواج با مردان متاهل تن می دهند.

جمع بندی

علل گرایش مردان به دو همسری هرچه که باشد در جامعه ما و اکثر جوامع در سراسر دنیا پذیرفته شده نیست. این موضوع نیاز به بررسی علل و عوامل آن و نیاز به مشوت با روان شناسان و مشاوران را نشان می دهد. در این مطلب در مورد مهم ترین علل گرایش مردان به  دو همسری و عوارض آن صحبت کردیم.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور