روابط عاطفی با رعایت مرزهای اخلاقی
روابط عاطفی با رعایت مرزهای اخلاقی

روابط عاطفی با رعایت مرزهای اخلاقی

همه ما می دانیم که روابط عاطفی با رعایت مرزهای اخلاقی می تواند از سالم ترین انواع رابطه ها باشد. چرا که اگر قرار باشد طرفین نسبت به اخلاقیات بی توجه باشند، مسلما یک رابطه سمی و بی سرانجام شکل خواهد گرفت. اما یک سوال مهم این است که معیار های مرزبندی یا تعیین حد و حدود در روابط عاطفی بر چه اساسی است؟ اصلا کدام مرزهای روابط عاطفی درست و منطقی هستند؟

پاسخ دادن به این سوالات و رسیدن به یک نتیجه مشخص چندان آسان نیست. زیرا بسته به ویژگی های شخصیتی، فرهنگی که در آن زندگی می کنیم، ارزش های خانوادگی، سطح فکر و چندین عامل دیگر، مفهوم مرزبندی در روابط عاطفی متغیر است. اما علم روانشناسی در کشور ما تا حدود زیادی نشانه ها و اوصول روابط عاطفی با رعایت مرزهای اخلاقی را متناسب با فرهنگ و معیارهای اخلاقی ارائه کرده است.

در این مقاله به این توصیه ها و دست یافته ها می پردازیم. علاوه بر اینکه به شما پیشنهاد می کنیم که مطالب ذکر شده را بخوانید، چنانچه در هر زمینه ایی از مرزهای رابطه عاطفی یا ازدواج با سوالی مواجه شده یا نیازمند راهنمایی بودید، می توانید با همکاران ما تماس گرفته و مشاوره دریافت کنید.

اهمیت داشتن روابط عاطفی با رعایت مرزهای اخلاقی

اهمیت داشتن روابط عاطفی با رعایت مرزهای اخلاقی

معمولا روابط عاطفی قبل از ازدواج با وجود آنکه از شیرینی خاصی برخوردارند، اما برای همه افراد یک دوران پر چالش و حساس محسوب می شوند. دلیل اصلی این چالش ها نیز آن است که دو نفر بایستی علاوه بر ایجاد یک ارتباط احساسی و تلاش برای گرم نگه داشتن رابطه عاشقانه، به دنبال دستیابی به شناخت پیش از ازدواج نیز باشند.

در این میان، اینکه تا چه حد هر دو طرف می توانند با یکدیگر صمیمی شوند و یا چگونه رفتار کنند که در آینده درگیر روابط ناسالم عاطفی هم نشوند، خود دغدغه مهم دیگری محسوب می شود. زیرا در غیر این صورت، گیر کردن در یک رابطه سمی و آسیب های روحی روانی یا حتی خدشه دار شدن آبرو نیز بسیار محتمل خواهد بود.

به همین دلیل، بسیار مهم است که روابط عاطفی با رعایت مرزهای اخلاقی همراه باشد تا در یک مسیر درست قرار بگیرند. البته گفتن این موارد ممکن است در حد سخن آسان باشد، زیرا در دنیای واقعیت و پیچیدگی روابط، بسیاری دچار سردرگمی می شوند. از این رو، توصیه می شود که این مقاله را از دست ندهید.

5 اصل برای داشتن روابط عاطفی با رعایت مرزهای اخلاقی

5 اصل برای داشتن روابط عاطفی با رعایت مرزهای اخلاقی

مرزهای موثر رابطه شما را مستحکم و سالم نگه می دارد. در لغت، مرزها به محدودیت هایی گفته می شود که شما برای محافظت از رفاه خود در نظر گرفته اید. هنگامی که این مرزها نادیده گرفته شود، تعرض به حریم شخصی و منفعت طلبی از سوی طرف مقابل دور انتظار نخواهد بود.

برای ایجاد مرزهای شخصی موثر، باید خود را بشناسید، مرزهای خود را با دیگران در میان بگذارید و عواقب شکستن آن را نیز بیان نمایید. مرزها برای شما و مربوط به شماست و باید مورد احترام واقع شوند. وقتی از چیزی در روابط خود ناراحت باشید، اما صحبت نکنید و آن را با شریک زندگی خود در میان نگذارید ، کینه ایجاد می شود.

پس مهم است که انواع مرزهای عاطفی را بشناسید تا بتوانید روابط عاطفی با رعایت مرزهای اخلاقی را ایجاد نمایید.حال سوال این است که مرزبندی روابط عاطفی شامل چه مواردی می شود؟

1. مرزهای فیزیکی

مرزهای فیزیکی به بدن، حریم خصوصی و فضای شخصی شما مربوط می شود. ممکن است از نمایش عمومی محبت دیدن و کردن لذت ببرید یا از آن ناراحت شوید. اگر همسرتان در جمع شما را می بوسد و از این کار ناراحت نیستید، باید به او اطلاع دهید. به اشتراک گذاری تنظیمات و انتظارات ممکن است دشوار باشد، اما به اشتراک نگذاشتن آنها باعث می شود احساس بی احترامی کنید.

به اشتراک گذاشتن مرزهای شخصی می تواند رابطه شما را بهبود بخشد. اگر در مورد معاشرت خود با دیگران حساسیت های منطقی دارید، محدودیتی را در این زمینه تعیین کنید. البته نباید احترام و ارزش قائل شدن برای همسر و خواسته های او را نادیده گرفت.

2. مرزهای احساسی

مهمترین اصل برای برخورداری از روابط عاطفی با رعایت مرزهای اخلاقی ، مرزبندی های احساسی است. مرزهای عاطفی عبارتند از: شناختن و احترام گذاشتن به احساسات و همچنین میزان انرژی که می توانید در روابط در هر زمان فراهم کنید. این مرزها مشخص خواهند کرد که روابط شما از کجا شروع شده و به کجا ختم می شود؟ اگر شریک زندگی شما ناراحت است، نباید انتظار داشته باشید که تمامی درونیات خودش را با شما در میان بگذراد.

توجه داشته باشید که چه موقع احساس گناه، شرم، ناراحتی و کم ارزش بودن می کنید. اگر در مورد برخی مسائل خاص دچار حالات منفی می شوید، شاید نیاز به تعیین حد و حدود روابطی باشد.

اگر ناراحت هستید و شریک زندگی شما سعی می کند آن را برطرف کند، ممکن است او به دنبال همدلی و کمک به شما باشد. اما این باعث می شود بیشتر احساس ناراحتی کنید. در این گونه مواقع، می توانید بگویید وقتی ناراحت هستم دوست دارم بدون تلاش برای رفع آن، به حرف های من گوش بدهی.

3. مرزهای جنسی

مرزبندی روابط عاطفی

مرزهای جنسی به انتظارات شما در مورد صمیمیت جسمی اشاره دارد و شامل رضایت و احترام به ترجیحات یا بیان جنسی است. اشاره دارد. طرفین باید در مورد اینکه از نظر جنسی با چه مواردی راحت تر هستند و درباره نظرات جنسی، لمس جنسی ناخواسته، نحوه لمس کردن، حد و حدود پیش نوازی قبل از رابطه و اینکه تا کجا پیش رود، صحبت کنند. در کل، مرزهای جنسی سالم شامل توافق متقابل، رضایت متقابل و درک محدودیت ها و خواسته های جنسی یکدیگر است.

اگر در گذشته مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته اید و در موقعیت های خاصی تحریک می شوید، مرز جنسی حتمی است. اگر تجربه آسیب زا برایتان یادآوری می شود ممکن است از تماس جنسی با شریک زندگی خود جلوگیری کنید. ایجاد محدوده ای برای آنچه برای شما راحت است می تواند زندگی جنسی تان را سالم و شاد نگه دارد.

در این مواقع، می توانید بگویید من به سختی از موقعیت خاص جنسی لذت می برم و برای اینکه از رابطه جنسی لذت ببرم، باید از این موقعیت پرهیز کنم. از ابراز فانتزی جنسی خود نترسید.

4. مرزهای فکری

مرزهای فکری شامل عقاید افراد می شود. احترام گذاشتن به دیدگاه ها و ایده های مختلف می تواند احساسات شما را از جراحت باز دارد. اگر احساس می کنید که نمی توانید موضوعات خاصی را با شریک زندگی خود در میان بگذارید، چرا که به نظر شما احترام نمی گذارند یا سطح شما را پایین می آورند، احتمالا به تعیین یک مرزبندی در روابط عاطفی احتیاج داشته باشید.

اگر شریک زندگی شما وقتی نظر یا دیدگاه سیاسی متفاوتی دارید، دائما مخالفت می کند، ممکن است احساس کنید که آنها برای عقاید شما ارزش قائل نیستند. در این مواقع می توانید بگویید، وقتی ما از نظر سیاسی اختلاف نظر داریم و تو نظر من را قبول نمی کنی، به من آسیب می زند این به من احساس تحقیر شدن در رابطه را القاء می کند.

5.مرزهای مالی

مرزهای مالی در مورد پول است. حساب های مشترک در مقابل حساب های جداگانه، میزان پس انداز، خریدهایی که انجام می دهید و وجوه اختیاری شما همگی بایستی دارای مرز باشند. در روابط عاطفی با رعایت مرزهای اخلاقی ، با آنکه زوجین سعی می کنند در مخارج مالی جهت بهبود زندگی مشترک همکاری کنند، اما در مورد درآمد و میزان هزینه هم حریم شخصی وجود دارد. بخصوص برای خانم ها که مسئولیت جدی در قبال مخارج زندگی ندارند.

مرزها به عملکرد موثر روابط شما کمک می کنند. وقتی می بینید که به شما بی احترامی می شود، از شما سوء استفاده شده یا صدمه دیده اید، لازم است که حد و حدودهای روابط عاطفی معین گردند. دانستن و احترام به محدودیت ها و نیازهای شخصی می تواند تا حد زیادی از اختلاف زن و شوهر پیشگیری کند.

4 قدم برای ایجاد روابط عاطفی با رعایت مرزهای اخلاقی

حد و حدود مرزهای روابط عاطفی

تمامی بحث ما در قسمت قبل، ارائه اطلاعات بیشتر در مورد اصلی ترین فاکتورهای روابط عاطفی با رعایت مرزهای اخلاقی بود. حالا در این قسمت قصد داریم 4 قدم برای ایجاد مرزهای روابط عاطفی بهتر را بررسی کنیم.

مرحله 1: مشخص کنید که آیا فاقد مرزهای عاطفی هستید

در این مرحله باید با خودتان صادق باشید و ببینید که تا چه حدی تا ایجاد روابط عاطفی با رعایت مرزهای اخلاقی، به تلاش نیاز دارید. زیرا احتمالاً مشکلاتی را کم و بیش تجربه کرده اید.

مرحله 2: مشخص کنید چه چیزی مانع جدا شدن شما می شود

برای ایجاد روابط عاطفی با رعایت مرزهای اخلاقی، باید مشخص کنید چه چیزی مانع جدا شدن شما می شود. یعنی این چه فقدانی است که در حوزه مرزهای اخلاقی دارید و به فاصله گرفتن شما از هم کمک می کند.

یکی از مفاهیم مهم در این زمینه، شعری از مولوی است که می گوید: “وظیفه شما این نیست که به دنبال عشق باشید، بلکه صرفاً جستجو و یافتن تمام موانعی است که در درون خود ایجاد کرده اید.” بنابراین ، بخوبی می توان به اهمیت خودشناسی پی برد.

آیا احساس می کنید “به دام افتاده اید”؟ آیا شما خواسته نقش یک مراقبت را در این رابطه یا در دوستی های خود ایفا کرده اید؟ آیا به خود می گویید ، “آنها خانواده من هستند – من نمی توانم از آنها جدا شوم”؟

اگر در یک دوستی یک طرفه هستید، چه چیزی مانع از ادامه دوستی شما می شود؟ شما در بروز شما بیشتر مقصرید یا طرف مقابل؟ آیا راه حل کاربردی و دلیل قانع کننده ایی برای تداوم آن وجود دارد؟

مرحله 3: تمام تلاش خود را انجام دهید تا موانع موجود در آن برطرف شود

حالا برای داشتن روابط عاطفی با رعایت مرزهای اخلاقی، باید موانع را کنار بگذرانید. برای عبور از موانع ابزارهای مفید بسیاری وجود دارد که می توانید از آن ها بهره مند شوید.

مرحله 4: ابزارهایی پیدا کنید که به شما کمک می کند مرزهای خود را حفظ کنید

برای داشتن روابط عاطفی با رعایت مرزهای اخلاقی، باید ابزارهایی پیدا کنید که به شما کمک می کند مرزهای خود را حفظ کنید.

دکتر Jacqui Gabb، استاد جامعه‌شناسی می‌گوید: “همه روابط سالم دارای مرز هستند” زمانی که به عنوان یک زوج زندگی مشترک خود را آغاز می کنید، در حقیقت سه نهاد وجود دارند: خودتان، شریک زندگی تان، و روابط و مرزهایی که تعریف می شوند. برای پایداری روابط عاطفی می بایست هر دو نفر احساسات یک دیگر را جدی گرفته و برای آن ارزش قائل باشند.

چگونگی ایجاد حد و حدود در روابط عاطفی

مرزهای سالم دقیقاً چه شکلی هستند؟

مرزهای روابط عاطفی طیف گسترده ایی را در بر می گیرد. در ادامه به نکاتی می پردازیم که اغلب نادیه گرفته می شوند.

تعیین مرز در اوایل آشنایی و ازدواج

شروع یک رابطه اغلب اوقات آسان و شیرین است و همه رفتار عاشقانه را تجربه می کنند. زیرا در اوایل ازدواج دو طرف راحت تر با هم کنار آمده و بهتر یکدیگر را می پذیرند. اما پس از مدتی، دیدگاه ها تغییرهای نسبی خواهند کرد. البته اگر هم مدتی است که از ازواج شما گذشته است، نگران نباشید، باز هم اقدام کردن بهتر از اقدام نکردن است.

گفتگو را فراموش نکنید

نکته مهم بعدی، گفتگو است. گفتگو کلیدی است. شاید بسیاری از شما بر این عقیده باشید که گفتگو در رابطه با مرزها کار بسیار مشکلی است، اما انجام ندادن آن شما را در آینده بیشتر گرفتار خواهد کرد. یک بحث دو طرفه در روابط عاطفی با رعایت مرزهای اخلاقی حیاتی است.

گاب می‌گوید: “ارتباط کلید روابط است و شما باید حتماً با شریک زندگی خود گفتگو داشته باشدی، حتی اگر واقعاً چیزهای دشواری برای صحبت کردن مانند رابطه جنسی وجود داشته باشند.”

نه تنها این بحث‌ها به طرفین کمک می‌کند تا حد و مقررات مرز را درک کنند، بلکه فرصتی فراهم می‌کنند تا توضیح دهند که چرا شما به یک مرز خاص ارزش می‌دهید. این گفتگوها همچنین می‌توانند در نطفه خفه کردن نگرانی‌ها باشد.

هر دو مرزهای جسمی و احساسی را مشخص کنید

مرزهای بدنی مربوط فضای شخصی، لمس، حریم خصوصی و تماس جنسی تعیین می کنید. از طرف دیگر مرزهای عاطفی مرز بین احساسات شما و دیگران را در بر می گیرد. در این حالت شما مسئولیت احساسات خود را به عهده می گیرید.

مهارت های داشتن مرزبندی در روابط

برای مرزهای شخصی خود ارزش قائل می شوید و آنها را بخاطر دیگران کوچک نشمارید.

“نه” گفتن و پذیرفتن وقتی دیگران  وقتی “نه” می گویند.

خود را بشناسید و بدانید از برقراری ارتباط با دیگران چه می خواهید

اجازه ندهید دیگران با حقارت کردن، باعث کم کردن اعتماد بنفس تان شوند

بدانید که احساسات شما به اندازه دیگران اهمیت دارد

احترام به ارزشها، اعتقادات و عقاید دیگران، در حالی که می دانید مجبور نیستید ارزشها، عقاید و عقاید خود را به خطر بیاندازید

برای پیاده سازی و حفظ مرزهای سالم، تلاش لازم است

روابط عاطفی بدون رعایت مرزهای اخلاقی چگونه اند؟

روابط عاطفی بدون رعایت مرزهای اخلاقی چگونه اند؟

حالا که درک بهتری از روابط عاطفی با رعایت مرزهای اخلاقی پیدا کردیم، بیایید در مورد مرزهای ناسالم صحبت کنیم. مرزهای ناسالم شامل نادیده گرفتن ارزش ها، خواسته ها، نیازها و محدودیت های خود و دیگران است. آنها همچنین می توانند منجر به روابط دوستانه یا عاشقانه بالقوه توهین آمیز شده و احتمال بروز انواع دیگر روابط سو استفاده کننده را نیز افزایش دهند.

در اینجا چند نمونه از مرزهای ناسالم را بررسی خواهیم کرد:

وقتی زوجین با یکدیگر موافق نیستید، به ارزش ها، اعتقادات و نظرات دیگری توهین می کنند

به نه گفتن های طرف مقابل احترام نمی گذارند

احساس می کنید که به تنهایی مسئول خوشبخت کردن دیگری هستید

احساس می کنید که مسئول “اصلاح” دیگران می باشید

لمس کردن افراد بدون اجازه آنها

فعالیت جنسی بدون رضایت صریح طرف مقابل می شوید

نحوه تعیین کردن مرزبندی در همه روابط زندگی

تعیین مرزها در محل کار یا روابط شخصی ما با دوستان و خانواده می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. اولین قدم این است که مشخص کنید مرز شما چیست. مرز شما انعطاف پذیر است یا سفت و سخت؟ آیا مرز شما با تغییر شخص یا موقعیت تغییر می کند؟

خود را به عنوان یک خانه و مرزهای خود را به عنوان محافظت و امنیت خانه تصور کنید. ممکن است، در حضور بعضی از افراد در برخی شرایط، با داشتن حصار یا یک سیستم امنیتی بیشترین احساس محافظت را داشته باشید، در حالی که با افراد دیگر در موقعیت های دیگر، اجازه دسترسی به درب ورودی را بدهید. مرزها کاملاً شخصی هستند و در صورت لزوم می توان آنها را تغییر داد و سبک های ارتباطی دیگری را در پیش گرفت.

به طور مستقیم یا غیر مستقیم اعلام کنید که در صورت عدم رعایت مرزهایتان چه اقدامی انجام خواهید داد. گاهی اوقات افراد ناخواسته از مرزهای ما عبور می کنند – نه به این دلیل که می خواهند به ما آسیب برسانند بلکه چون از ویژگی های شخصیت و مرزهای ما آگاهی ندارند.

اگر مردم به مرزهای ما احترام نگذارند، چه کاری باید انجام دهیم؟

البته، فقط به این دلیل که مرزهایی تعیین کرده اید به این معنی نیست که دیگران همیشه به آنها احترام می گذارند. حتی در روابط عاطفی با رعایت مرزهای اخلاقی معین هم ممکن است مشکلاتی پیش بیاید. وقتی دیگران از مرزهای ما عبور می کنند، شاید احساس کینه، عصبانیت، ناامیدی یا حتی تناقض کنیم.

همچنین ممکن است احساس بی اعتباری و بی احترامی کنیم، که این امر باعث احساس شرم می شود. اگر متوجه شدید که خودتان را در مورد رفتار نادرست شخص دیگری توجیه می کنید یا حتی احساس می کنید که مهارت تصمیم گیری لازم را ندارید، باید بررسی کنید مرزهای شما چگونه است و چطور می توانید آن ها را حفظ کنید.

بخاطر بسپاریم که مرزها راهی برای کنترل افراد یا وضعیت مجدد آنها نیست. بلکه، مرزها راهی برای تعیین چگونگی پاسخ ما هستند. اگر کسی از یک مرز عبور کرده است، می توانید مرز خود را به او یادآوری کنید. اگر آنها همچنان به آن بی احترامی کنند، شما مجاز هستید که از شرایط دور شوید یا حتی از رابطه فاصله بگیرید.

آزمونی برای سنجش سطح رعایت مرزها توسط اطرافیان

آزمونی برای سنجش سطح رعایت مرزها توسط اطرافیان

در این قسمت سوالاتی را مطرح خواهیم کرد که به شما کمک می کند که روابط عاطفی با رعایت مرزهای اخلاقی را بسنجید. بدین وسیله، حتی متوجه خواهید شد که آیا مرزهای تعیین شده توسط شما، از جانب اطرافیان تان رعایت می شود یا خیر؟

آیا هیچ وقت احساس می کنید مردم از شما سوء استفاده کرده یا از احساسات تان برای منافع خود استفاده می کنند؟

آیا هرگز احساس می کنید که دائماً مجبورید افراد نزدیک خود را “نجات” دهید و مشکلات آنها را مرتب برطرف کنید؟

آیا به طور منظم درگیر جنگ و جدال بی هدف هستید؟

آیا در روابط تان احساس می شود که همه چیز همیشه شگفت انگیز یا  بدون هیچ گونه اختلافی وحشتناک است ؟ یا شاید حتی هر چند ماه یک بار الگوی تجزیه تجدید دیدار را پشت سر بگذارید؟

آیا به مردم می گویید که چقدر از درام متنفر هستید، اما به نظر می رسد همیشه در وسط آن گیر کرده اید؟

آیا وقت زیادی را صرف دفاع از خود برای چیزهایی می کنید که فکر می کنید تقصیر شما نیست می کنید؟

اگر حتی به چند مورد بالا پاسخ مثبت داده باشید، احتمالاً مرزهای روابط عاطفی تان ضعیف است و آنها را حفظ نمی کنید. اگر به اکثر یا همه موارد فوق الذکر پاسخ مثبت دهید، نه تنها در روابط خود با مشکل عمده ای روبرو هستید، بلکه احتمالاً در زندگی شخصی نیز با مسئله های چالش برانگیز روبرو خواهید شد.

تعریف مرزهای عاطفی سالم

مرزهای شخصی سالم یعنی به عهده گرفتن مسئولیت اعمال و احساسات خود، در حالی که مسئولیت اعمال یا احساسات دیگران را بر عهده نمی گیرید.

افراد با مرزهای ضعیف معمولاً دارای دو دسته هستند: کسانی که بیش از حد در قبال احساسات و اعمال دیگران مسئولیت پذیرند و کسانی که انتظار دارند دیگران نسبت به احساسات و اعمال آن ها بیش از حد مسئولیت بپذیرند.

جالب اینجاست که این دو گروه اغلب در نهایت با هم رابطه برقرار می کنند.

چند نمونه از مرزهای ضعیف:

“تو بدون من نمی توانی با دوستانتان بیرون بروی. می دونی وقتی با دیگران بیرون میروی چقدر حسادت عاشقانه دارم؟. “

“متاسفم بچه ها، من امشب نمی توانم با شما بیرون بروم ، همسرم وقتی من بدون او بیرون می روم واقعاً عصبانی می شود.”

“همکاران من احمق هستند و من همیشه دیر به جلسات می روم. زیرا باید به آنها بگویم که چگونه کار خود را انجام دهند.”

در هر سناریو، فرد یا مسئولیت اعمال و احساساتی را که متعلق به خودش نیست به عهده می گیرد یا از شخص دیگری  می خواهد که مسئولیت اعمال و احساسات او را به عهده بگیرند.

رابطه مرزهای شخصی با عزت نفس و هویت

رابطه مرزهای شخصی با عزت نفس و هویت

نبود مرزهای شخصی و عزت نفس پائین با یکدیگر ارتباط مستقیمی دارند. به عهده گرفتن مسئولیت اقدامات خود و سرزنش نکردن دیگران، دو رکن از شش رکن عزت نفس است. افرادی که از عزت نفس بالایی برخوردارند، مرزهای شخصی شدیدی دارند.

راه دیگر این است که به مرزها از نظر هویت فکر کنید. وقتی بخش های مبهم مسئولیت احساسات و اعمال خود را دارید، یا مشخص نیست چه کسی مسئول چه چیزی است، یعنی هرگز در خود یک هویت محکم ایجاد نمی کنید.

فواید تعیین مرزهای شخصی به صورت اصولی

مرزهای شخصی نه تنها باعث افزایش عزت نفس و تقویت هویت می شود، بلکه زندگی را بسیار آسان می کند.

حالتی را تصور کنید که در آن:

شما اجازه نمی دهید مردم از شما سو استفاده کنند.

هرگز مجبور نیستید مشکلات دیگران را برطرف کنید، مگر اینکه واقعاً بخواهید.

وارد بحث و جدل های بیهوده و بحث های داغ نمی شوید.

همه کارهای کوچکی که خانواده، شریک زندگی، دوستان، همکاران شما انجام می دهند باعث آزار و نگرانی بیش از حدتان نمی شود.

با خونسردی نگاه می کنید در حالی که دیگران درگیر درام می شوند.

این سناریو که هر روز اجرا می شود، همان مرزهای سالم است.

مرزهای ضعیف و روابط صمیمانه

برخورد با مسائل مرزی در سطح خانواده دشوارترین کار است. شاید شما با دوستان یا خانواده مانند همسرتان کنار بیایید، اما اینکه مرزهای خود را به پدر و مادرتان بفهمانید، معمولا کار سختی می باشد.

اگر در خانواده خود دارای مشکلات مرزی هستید، به احتمال زیاد در ایجاد روابط عاطفی با رعایت مرزهای اخلاقی نیز مسئله خواهید داشت. روابط شما بهترین مکان برای شروع رفع مرزهای ناسالم است.

مضرات روابط عاطفی بدون رعایت مرزهای اخلاقی

افراد فاقد مرز، سطح بالایی از نیازمندی ها را دارند. افرادی که نیازمند یا وابسته هستند، به شدت از دیگران عشق و علاقه گدایی خواهند کرد و دچار وابستگی عاطفی می شوند. آنها برای دریافت این عشق و علاقه، هویت خود را فدا می کنند و مرزهای خود را از بین می برند.

افرادی که دیگران را بخاطر احساسات و اعمال خود مقصر می دانند، این کار را انجام می دهند، زیرا معتقدند اگر مسئولیت را به گردن اطرافیان خود بیندازند، عشقی را دریافت می کنند که همیشه می خواستند. اگر آنها دائماً خود را به عنوان یک قربانی تصور کنند، سرانجام شخصی برای نجات آنها می آید.

افرادی که احساسات و اعمال دیگران را مقصر می دانند، همیشه به دنبال نجات کسی هستند. آنها معتقدند که اگر بتوانند شریک زندگی خود را “تغییر” دهند، آنگاه عشق و قدردانی را که همیشه می خواسته اند دریافت می کنند.

جالب است که این دو نوع افراد به شدت به سمت یکدیگر کشیده می شوند. آسیب شناسی آنها کاملاً با یکدیگر مطابقت دارد و اغلب در کنار والدینی بزرگ شده اند که هرکدام یکی از این صفات را از خود نشان می دهند. بنابراین مدل آنها برای یک رابطه “شاد” مدلی مبتنی بر نیازمندی و مرزهای ضعیف است.

از قضا، هر دو در تأمین نیازهای دیگری کاملاً شکست می خورند. در حقیقت، تداوم نیاز و عزت نفس پایین هر دو فقط باعث می شوند که نیازهای عاطفی شان برطرف نشود و ا عشق و قدردانی که آنها همیشه به آنها احتیاج داشته اند، هرگز به یکدیگر منتقل نمی شود.

سخن پایانی

روابط عاطفی با رعایت مرزهای اخلاقی موضوع مورد بحث ما در این مطلب بود. اگر به این موضوع یعنی روابط عاطفی با رعایت مرزهای اخلاقی توجه کافی را نداشته باشید، قطعاً با مشکلات بسیاری مواجه خواهید شد.

ما به دلیل اهمیت این موضوعات، سعی کردیم در این مطلب به صورت کامل، روابط عاطفی با رعایت مرزهای اخلاقی را مورد بررسی قرار دهیم. در صورتی که پس از مطالعه این مطلب، سوالاتی همچون، مرزهای سالم دقیقاً چه شکلی هستند؟ داشتید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

مرزهای اخلاقی در روابط عاطفی چگونه تعیین می شود؟

مرزهای اخلاقی با توجه به ترجیحات و عقاید افراد تعیین خواهد شد.

آیا مرزهای اخلاقی قبل از ازدواج تعیین می شود؟

به صورت کلی بهتر است که مرزهای اخلاقی قبل از ازدواج انجام شود.

مقصر دانستن دیگران در هر شرایطی نشان دهنده کمبود چه نوع مرزی است؟

این موضوع نشان دهنده مرزهای اخلاقی است.

آیا رعایت مرزهای اخلاقی با افزایش اعتماد به نفس رابطه مثبتی دارد؟

بله ثابت شده است که رعایت مرزهای اخلاقی باعث ایجاد اعتماد به نفس خواهد شد.

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور