تقویت اسپرم ضعیف چگونه است

راه های تقویت اسپرم ضعیف + روش درمان آن

یکی از مشکلاتی که آقایان درمورد قدرت باروری با آن رو به رو هستند اسپرم ضعیف است، بنابراین تقویت اسپرم ضعیف از اهمیت بالایی برخوردار می باشد، به دلیل اینکه اسپرم به سمت تخمک (سلول جنسی خانم ها) حرکت می کند و آغاز کننده لقاح است، پس باید از جهات مختلف قدرت کافی را داشته باشد در غیر این صورت بارداری خانم ها صورت نگرفته و چنین مردانی نابارور خواهند بود.

زمانی که زوجین تصمیم به فرزندآوری می گیرند ولی بعد از مدتی نتیجه ای حاصل نمی شود، شاید در نگاه اول تصور کنند که زن دچار مشکلات سیستم تولید مثل می باشد ولی بهتر است بدانیم که تقریبا نیمی از موارد ناباروی ناشی از مشکل سیستم تولید مثل مردان است، بنابراین در چنین مواقعی بهتر است که هر دو نفر نسبت به انجام آزمایشات پزشکی اقدام نمایند تا دلیل اصلی ناباروری در مدت زمان کمتری مشخص گردد.

با توجه به اطلاع رسانی هایی که انجام می شود اغلب مردم از دلایل نازایی زنان آگاه هستند ولی بسیاری از افراد با عوامل دخیل در ناباروری مردان آشنا نیستند، به همین علت ما در این مقاله قصد داریم به بررسی علل ناباروری آقایان و راه های تقویت اسپرم ضعیف بپردازیم، همچنین روش های درمانی مختلف و توصیه های طب سنتی برای تقویت اسپرم را بیان کنیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین می توانید برای توضیحات بیشتر در این زمینه با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

راه های تقویت اسپرم ضعیف

راه های تقویت اسپرم ضعیف

بهتر است در ابتدای مطلب با مفهوم اسپرم ضعیف آشنا شویم، اسپرم ضعیف به معنای کم بودن تعداد آن، حرکت کند و یا شکل غیر عادی اسپرم می باشد. تعداد اسپرم اگر در هر میلی لیتر از مایع منی کمتر از 15 میلیون باشد اولیگواسپرمی رخ داده و فرد با مشکل در باروری مواجه می شود ولی به معنای ناتوانی کامل جنسی نیست.

برای بررسی حرکت و شکل اسپرم بهتر است با ساختار طبیعی آن آشنا شویم. اسپرم یا همان سلول جنسی مرد دارای یک سر بیضی شکل می باشد که در راس این سر ساختاری به نام آکروزوم قرار گرفته که حاوی آنزیم های مختلف است، اسپرم از طریق زاویه جلویی سر به تخمک می چسبد و آنزیم های موجود در آن سبب تخریب دیواره تخمک می شوند تا اسپرم بتواند به آن نفوذ کند.

در قسمت سر اسپرم هسته نیز قرار گرفته که حاوی ماده ژنتیک برای لقاح با تخمک و تشکییل سلول تخم و سپس جنین می باشد. بعد از قسمت سر، گردن اسپرم قرار گرفته و سپس قسمت میانی که حاوی تعداد زیادی میتوکندری برای تامین انرژی حرکت اسپرم است. در انتهای ساختار این سلول جنسی ناحیه دم وجود دارد که با زنش های خود سبب حرکت کل سلول به سمت تخمک می شود.

دم اسپرم ساختاری تاژکی داشته که توانایی انجام دو نوع حرکت را دارد، یک حرکت پیش رونده در خط مستقیم یا دایره ای شکل و دیگری حرکت غیر پیش رونده که سبب در جا زدن اسپرم می شود. لازم به ذکر است که اگر کمتر از 40 درصد اسپرم ها در هر بار انزال حرکت پیش رونده و همچنین ساختار طبیعی نداشته باشند مرد دچار مشکل در باروری خواهد شد.

حال سوال مهم این است که آقایان با بروز چه نشانه هایی می توانند به وجود این مشکل شک کنند تا به موقع نسبت به تشخیص و تقویت اسپرم ضعیف اقدام نمایند. بهتر است بدانیم به طور معمول مشکلات اسپرم آقایان با نشانه های زیر همراه است:

بنابراین دقت و توجه به این موارد برای تشخیص به موقع و تقویت اسپرم ضعیف از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه مطلب به راه های تقویت اسپرم ضعیف اشاره می کنیم:

درمان بیماری های عفونی

یکی از علل اختلال در تعداد و کیفیت اسپرم ها، بروز بیماری های عفونی مختلف می باشد. از چنین مشکلاتی می توان به بیماری های مقاربتی، عفونت ادرار و عفونت پروستات اشاره کرد که اگر به موقع مورد درمان کامل و تخصصی قرار نگیرند می توانند موجب اختلال در باروری مردان و یا به طور کلی ناباروری آن ها شوند.

ورزش منظم

ورزش کردن به صورت منظم و روزانه برای سلامت کلی بدن ضروری است، سیستم تولید مثل چه آقایان و چه خانوم ها نیز از این مورد مستثنا نیست. همه افراد برای کنترل وزن و در نتیجه تعادل هورمونی و تولید سلول های جنسی طبیعی نیازمند ورزش منظم خواهند بود، بنابراین برای تقویت اسپرم ضعیف حتما این مورد را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

رژیم غذایی مناسب

ذژیم غذایی برای تقویت اسپرم ضعیف

برای تقویت اسپرم ضعیف لازم است که رژیم غذایی بدون چربی های مضر داشته باشید، از مصرف غذاهای فرآوری شده مانند فرآورده های گوشتی خودداری کنید و مصرف نوشابه، شکلات، شکر زیاد را از برنامه غذایی خود حذف نمایید. همچنین بهتر است از میوه ها و سبزیجات تازه، ماهی و چربی های مفید استفاده کنید.

ترک اعتیاد

یکی از مواردی که تاثیر فراوانی بر سیستم تولید مثل آقایان دارد اعتیاد به مواد مخدر می باشد. ترکیبات موجود در این مواد موجب تضعیف و اختلال این دستگاه می شوند، بنابراین یکی از راه های تقویت اسپرم ضعیف، خودداری از مصرف مواد مخدر و ترک اعتیاد می باشد که برای بهبود این وضعیت بهتر است افراد اصولی اقدام کنند و حتما به مشاور مراجعه نمایند.

خواب کافی

برنامه خواب منظم و کافی سبب دوری از اضطراب، رسیدن به آرامش، تعادل هورمونی و در نتیجه سلامت سیستم تولید مثل و تقویت اسپرم ضعیف می شود، پس اگر قصد فرزندآوری دارید و یا با نشانه های اختلال سیستم تولید مثل رو به رو هستید بهتر است یک الگوی خواب منظم داشته باشید.

درمان ضعیف بودن اسپرم مردان

بهتر است بدانیم که درمان مشکلات سیستم تولید مثل آقایان نیازمند شناسایی و تشخیص دقیق عامل ایجاد کننده اختلال می باشد، بنابراین در مرحله اول افرادی که با نشانه های گفته شده در همین مقاله مواجه هستند باید برای انجام آزمایشات طبی به پزشک متخصص مراجعه نمایند، بعد از تشخیص نهایی یکی از راه های زیر به بیمار توصیه خواهد شد:

درمان دارویی

درمان و تقویت اسپرم ضعیف

وجود هورمون جنسی تستسترون برای تولید و تکامل اسپرم ضروری می باشد و عدم ترشح آن با کاهش رویش موی صورت و بدن نمایان می شود، بنابراین اگر مشکل اسپرم ضعیف آقایان به این دلیل باشد، پزشک متخصص برای تقویت اسپرم ضعیف داروهای هورمونی را تجویز می کند. یکی از داروهایی که برای تحریک تولید اسپرم مورد مصرف قرار می گیرد گنادوتروپین می باشد که باید میزان و مدت زمان مصرف آن توسط پزشک تجویز گردد.

جراحی سیستم تناسلی

گاهی اوقات مشکلات ساختاری اندام های مختلف سیستم تناسلی مانند پروستات، بیضه ها، مجاری مختلف و… سبب بروز ناتوانی جنسی می شوند، بنابراین با انجام بررسی های مختلف پزشک می تواند تشخیص دهد که آیا بیمار نیاز به جراحی دارد یا درمان دارویی.

دمای کیسه بیضه

عملکرد صحیح بیضه ها برای تولید اسپرم نیازمند دمایی کمتر از حفره شکمی است به همین دلیل بعد از دوران جنینی بیضه ها از شکم خارج شده و به کیسه بیضه که حدود 2_1 درجه دمای کمتر دارد وارد می شوند. حال اگر دمای این کیسه بنا به دلایل مختلف مانند سبک زندگی (پوشیدن لباس تنگ و استفاده مکرر از سونا و جکوزی) و یا اختلال واریکوسل ( تورم رگ های بیضه ناشی از افزایش حجم خون رسانی) افزایش یابد، باروری با مشکل مواجه خواهد شد. بنابراین برای تقویت اسپرم ضعیف عامل افزایش دمای کیسه بیضه و یا خود بیضه ها باید برطرف شوند.

لقاح مصنوعی

اگر هیچ یک از موارد گفته شده از جمله درمان دارویی و جراحی اندام های تولید مثل نتیجه مثبتی نداشته باشند برای بارور کردن یک زوج می توان از روش لقاح مصنوعی استفاده کرد یعنی در محیط آزمایشگاهی اسپرم و تخمک یک زوج را لقاح داده و سپس وارد رحم زن خواهند کرد.

تقویت اسپرم ضعیف برای بارداری

تقویت اسپرم ضعیف برای بارداری

برخی از آقایان به واسطه بروز نشانه هایی همچون دیر انزالی، اختلال در نعوظ، درد و تورم ناحیه تناسلی به مشکل اسپرم ضعیف پی می برند و قصد باروری همسر خود را ندارند، ولی برخی از افراد زمانی که برای فرزندآوری اقدام می کنند با مشکلات سیستم تولید مثل و صعیف بودن اسپرم خود رو به رو می شوند.

چنین افرادی برای برگشتن قدرت باروری خود به حالت عادی باید با روش های اصولی اسپرم ضعیف خود را تقویت نمایند. در ادامه مطلب به برخی از توصیه های مهم درمورد تقویت اسپرم ضعیف برای بارداری اشاره می کنیم:

دوری از استرس

یکی از مهم ترین عواملی که به تقویت سیستم تولید مثل آقایان کمک می کند، حفظ آرامش و دوری از عوامل استرس زا می باشد. اضطراب و نگرانی موجب به هم ریختن تعادل هورمونی و اختلال در عملکرد اندام های تولید کننده اسپرم می شوند، بنابراین اگر قصد فرزندآوری دارید بهتر است از تا حد امکان از انجام کارهایی که به شما فشار روانی و استرس وارد می کنند خودداری نمایید، از تکنیک ها و تمرینات یوگا استفاده کنید و برای آشنایی با اصول حفظ آرامش به مشاور مراجعه نمایید.

خودداری از ارتباط مستقیم با مواد شیمیایی و اشعه X

آقایانی که اپراتور دستگاه های پزشکی عکس برداری هستند و یا در محیط کارشان به طور مستقیم با مواد شیمیایی خطرناک و فلزات سنگین در ارتباط می باشند به احتمال بسیار زیاد دچار مشکلات تولید مثل می شوند، بنابراین افرادی که قصد فرزندآوری دارند ولی اسپرم آن ها ضعیف می باشد باید از چنین محیط هایی دوری کنند.

مصرف امگا 3 و امگا 6

به آقایانی که اسپرم ضعیف داشته و قصد فرزندآوری نیز دارند توصیه می شود برای تقویت اسپرم ضعیف خود چربی های مفید، امگا 3 و 6 را جایگزین چربی های مضر نمایند تا فرآیند بهبود مشکل آن ها سریع تر شود.

عدم مصرف سویا

چندین سال است که خبرهایی مبنی بر تاثیر منفی سویا بر قدرت باروری منتشر شده ولی بسیاری از افراد به آن توجه نمی کنند، بهتر است بدانیم آقایان و خانم هایی که قصد بارداری دارند باید از مصرف سویا خودداری کرده و یا اگر چنین شرایطی را ندارند مصرف آن را به حداقل میزان برسانند.

بهتر است بدانیم اگر زن و شوهر نسبت به درمان دارویی نازایی اقدام کنند ولی سبک زندگی خود را تغییر ندهند، ممکن است روند درمان با مشکل مواجه شود و یا اصلا نتیجه مثبتی حاصل نگردد، پس بهتر است رعایت موارد و نکات کوچک اما مهم را در برنامه زندگی خود قرار دهید.

عدم مصرف الکل

شاید برخی از آقایان تصور کنند که فقط مواد مخدر برای سیستم تولید مثل مضر هستند، ولی الکل خاصیت درمانی دارند، مضر نیست، اگر کم مصرف شود اتفاق خاصی رخ نمی دهد و… در حالی که این تصورات کاملا اشتباه بوده و مصرف الکل در هر صورت موجب تضعیف اسپرم می شود، بنابراین یکی از راه های تقویت اسپرم ضعیف خودداری از مصرف الکل می باشد.

قطع مصرف داروهای استروئیدی

افرادی که بنا به دلایل مختلف داروهای استروئیدی مصرف می کنند و در عین حال با مشکل باروری مواجه هستند باید با مشورت و در جریان گذاشتن پزشک خود نسبت به قطع و جایگزینی این داروها اقدام نمایند، از این طریق می توانند بیماری فعلی خود را درمان کرده و همچنین موجب تقویت اسپرم ضعیف خود شوند. تاکید می شود که این افراد نباید خودسرانه نسبت به قطع مصرف و یا جایگزینی داروهای خود اقدام کنند.

عدم استفاده از سیگار

بهتر است بدانیم که سیگار علاوه بر نیکوتین و تنباکو، هزاران ماده شیمیایی مضر و خطرناک دیگر دارد که علاوه بر ایجاد مشکلات ریوی، قلبی، مغزی و سرطان های مختلف سبب بروز مشکلاتی در باروری شده و اسپرم های آقایان را ضعیف می کنند. بنابراین افرادی که قصد فرزندآوری دارند باید در مرحله و گام اول برای تقویت اسپرم ضعیف خود نسبت به ترک سیگار اقدام نمایند.

تقویت اسپرم ضعیف در طب سنتی

تقویت اسپرم ضعیف در طب سنتی

همانطور که می دانیم امروزه با گسترش تحقیقات آزمایشگاهی و علمی، حوزه طب گیاهی و سنتی نیز گسترش یافته و راه های مفیدی برای کمک به درمان بیماری های مختلف توسط محققین این طب بیان شده است. طب سنتی و گیاهی برای کمک به درمان اسپرم ضعیف نیز کارآمد می باشند ولی بهتر است استفاده از توصیه های طب سنتی در کنار درمان های اصلی تجویز شده از طرف پزشک متخصص به کارگرفته شود و همچنین بیماری های قبلی و زمینه ای نیز برای جلوگیری از بروز حساسیت و تداخل در نظر گرفته شوند. در ادامه مطلب به برخی از توصیه های طب سنتی برای تقویت اسپرم ضعیف اشاره می کنیم:

  • مصرف ویتامین های C , D, E ,B12 ,B6
  • چای سبز، شنبلیله، لیمو
  • موز، انگور، خرما
  • جنسینگ
  • ریشه ماکا
  • ماهی
  • استعمال روغن زیتون به ناحیه تناسلی
  • پرهیز از استحمام با آب داغ
  • عدم استفاده از لباس زیر و شلوار تنگ

برای تقویت اسپرم چه بخوریم

خوراکی های تقویت اسپرم ضعیف

بدون شک رعایت رژیم غذایی سالم و همچنین سرشار از موادی که به تقویت اسپرم ضعیف کمک می کنند، یکی از راه های مهم و تاثیر گذار برای درمان ناتوانی و یا مشکلات جنسی می باشد. در ادامه مطلب به برخی از مهم ترین مواردی که به تقویت این سیستم کمک می کنند، اشاره می کنیم:

  • گردو، بادام، انجیر
  • اسید فولیک، روی
  • ماهی
  • سیر، پیاز
  • زردچوبه، مارچوبه
  • لبنیات کم چرب و پروبیوتیک
  • شکلات تلخ
  • مرکبات
  • غلات کامل

بنابراین با توجه به توضیحات گفته شده برای تقویت اسپرم ضعیف انجام یک کار به تنهایی تاثیر گذار نیست بلکه در کنار درمان های پزشکی، سبک زندگی نیز باید تغییر کند، در غیر این صورت روند درمان بسیار سخت و حتی غیر ممکن می شود.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به بررسی نشانه ها و عوامل ایجاد اسپرم ضعیف و ناباروری مردان پرداختیم، همچنین راه های درمانی و توصیه های طب سنتی و گیاهی را برای تقویت اسپرم ضعیف بیان کردیم. با توجه به اهمیت قدرت باروری آقایان و درمان به موقع مشکلات سیستم تولید مثل آن ها، چنانچه در این زمینه به مشاوره تخصصی نیاز دارید، می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا اسپرم ضعیف تقویت می شود؟

بله، روش های مختلفی برای این کار وجود دارد ولی نیازمند انجام آزمایشات تخصصی و سپس درمان می باشد

آیا اسپرم ضعیف باعث ناباروری می شود؟

بله، در صورتی که درمان شود توانایی باروری بر می گردد ولی در غیر این صورت ممکن است فرد به طور کلی نابارور گردد

آیا جراحی پروستات می تواند سبب تضعیف اسپرم شود؟

بله، زیرا پروستات در حفظ و نگداری اسپرم نقش دارد

آیا اسپرم ضعیف باعث دیر انزالی می شود؟

بله، یکی از نشانه های اسپرم ضعیف دیر انزالی می باشد

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

قرص دیوالدین

قرص دیوالدین برای چیست؟ + عوارض مصرف آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور