دوبار پریود شدن در ماه
دوبار پریود شدن در ماه

درمان گیاهی دوبار پریود شدن در ماه + علل آن

تجربه دوبار پریود شدن در ماه برای بسیاری از خانم ها اتفاق افتاده است. چنین تجربه ای مسلما به هیچ وجه خوشایند نیست، چرا بایستی علائم و دردهای عادت ماهیانه و خونریزی را بیش از یک بار در ماه تحمل کرد و از سویی ما را در مورد علت آن نگران می کند. از این رو، برای بانوانی که با چنین مسئله ایی مواجه می شوند، همواره این سوال مطرح می شود که علل و علائم دوبار پریود شدن در ماه چه می تواند باشد.

مسلما مراجعه به پزشک، بهترین و صحیح ترین گزینه برای یافتن چرایی و روش درمان است. اما ما نیاز داریم که به بسیاری از سوال های ذهنی مان پاسخ دهیم و حتی گاهی با چند اقدام ساده می توان مجددا به حالت نرمال قاعدگی دست یافت. از این رو، مقاله کنونی را به توضیح درباره این مسئله اختصاص دادیم و می خواهیم درمان گیاهی دوبار پریود شدن در ماه را مورد بررسی قرار دهیم. 

منظور از دوبار پریود شدن در ماه چیست؟

منظور از علل دوبار پریود شدن در ماه چیست؟

سیستم بدن خانم ها به نحوی است که سیکل قاعدگی در آن در یک برنامه زمانی مشخصی اتفاق می افتد. یعنی هر خانم باید در ماه یک بار علائم عادت ماهانه را تجربه کرده و خونریزی داشته باشد.

البته طول دوره پریود در بانوان متفاوت است اما به طور استاندارد از شروع یک قاعدگی تا شروع قاعدگی دیگر را طول دوره پریود می نامند. این دوره ممکن است از 22 تا 35 یا حتی 40 روز متغیر باشد و لزوما انتظار نمی رود که همه خانم ها هر 28 روز یکبار عادت ماهانه شوند تا نرمال تلقی شوند.

با این حال، چناچه زنان طول سیکل پریود آن ها کمتر از حد معمول شود و در یک ماه دو بار شاهد خونریزی و لکه بینی های زیاد شوند، می توان گفت که دچار پریودهای مکرر شده اند.

البته ممکن است این دو جریان ( که معمولا هر کدام دو تا هفت روز طول می کشند) با یک نوع خونریزی همراه باشند، یا آنکه یکی خونریزی قاعدگی و دیگری بیشتر لکه بینی باشد. در چنین شرایطی گفته می شود دوبار پریود شدن در ماه روی داده است.

علائم پریودهای مکرر کدامند؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد علائم دوبار پریود شدن در ماه صحبت کنیم، ذکر یک نکته خالی از لطف نیست. آن هم این است که خانم ها تاریخ دقیق عادت ماهیانه خود را در جایی یادداشت کنند تا از اینکه آیا دچار پریودهای مکرر شده اند یا واقعا در سیکل نرمال هستند مطمئن شوند. زیرا گاهی بر اثر محاسبات اشتباه فکر می شود که دچار بی نظمی عادت ماهیانه شده ایم.

اما به طور کلی، برای حصول اطمینان از دوبار پریود شدن در ماه داشتن یک سری علائم لازم است که البته عموما همان علائم عادت ماهیانه می باشند. گرچه این علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت می باشد، اما در زیر به رایج ترین آن ها اشاره می کنیم. 

  • احساس ضعف و خستگی
  • سردرد
  • کمردرد و درد پهلو
  • دل درد
  • حالت تهوع
  • سرگیجه
  • خونریزی شبیه به قاعدگی معمول
  • لخته ها یا لکه های خونی
  • احساس درد زیر شکم پریودی

علل دوبار پریود شدن در ماه

علل دوبار پریود شدن در ماه

دوبار پریود شدن در ماه به خودی خود یک بیماری محسوب نمی شود، اما می تواند به ما هشدار دهد که بخشی از بدن یا حتی روان با مشکل مواجه شده است. آمارها نشان می دهد که حدود 40 تا 60 درصد زنان در طول زندگی خود، بی نظمی در قاعدگی را تجربه می کنند. علت این امر نیز بسته به سن، وضعیت روحی روانی، وضعیت تاهل و تجرد، سابقه پزشکی و بسیاری از موارد متفاوت است. 

بنابراین، اینکه ما به چه دلیلی دچار پریودهای مکرر می شویم بسیار اهمیت دارد تا اگر دلیل مهمی پشت آن نهفته است برای درمان بموقع اقدام شود. ما در زیر علل رایج دوبار پریود شدن در ماه را بیان کرده ایم.

استفاده از قرص های ضد بارداری

قرص ضد بارداری از طریق کاهش هورمون ها می توانند یکی از علل اصلی دوبار پریود شدن در ماه باشد. این قرص ها به علت ایجاد تغییرات هورمونی باعث می‌شوند که قاعدگی دچار بی نظمی شده و برخی خانم ها که آن را به تازگی ترک کردند خونریزی بیشتری را نسبت به قبل تجربه کنند.

البته این نکته در مورد قرص های اورژانسی نیز صدق می کند. با این حال، اگر به تازگی مصرف قرص های ضد بارداری جهت جلوگیری از بارداری را قطع کرده اید احتمالا چند ماه زمان لازم است تا سیکل قاعدگی منظم شود و با دیدن پریودهای مکرر نباید احساس نگرانی کرد.

دوره پیش یائسگی

رسیدن به زمان یائسگی زنان در افراد متفاوت است اما غالبا حدود ده سال طول میکشد تا شخص یائسه شود. در این دوران به دلیل تغییرات هورمونی احتمال پریودهای مکرر و یا حتی کاهش تعداد دفعات پریود محتمل است. بنابراین اگر خانومی در سنین حدود ۵۰ تا ۶۰ سالگی قرار داشته باشد ممکن است سیکلهای قاعدگی او دچار بی نظمی شوند و این یک روند طبیعی است.

فیبروم رحمی

فیبروم رحم می تواند یکی از علل خونریزی های شدید و دردناک در زمان قاعدگی شده و احتمال دوبار پریود شدن در ماه را بالا می برد. این در حالی است که حدود ۲۰ تا ۸۰ درصد زنان بالای ۵۰ سال به فیبروم یا کیست رحمی مبتلا می شوند که البته این فیبروم ها اکثراً سرطانی نیستند و در اوایل ۵۰ سالگی شیوع بیشتری دارد. به طور کلی بارزترین علائم فیبروم رحم عبارتند از: احساس فشار در لگن، تکرار ادرار، کمر درد، احساس درد در هنگام رابطه جنسی.

کیست رحمی

کیست های رحم یا کیست تخمدان تقریباً شبیه به فیبروم ها هستند. این کیست ها در واقع کیسه‌های مایعی هستند که بر روی تخمدان تشکیل شده و با ترشح یک سری هورمون ها منجر به بی نظمی و پریودهای مکرر می شوند. خانم ها باید دقت داشته باشند که گرچه چیز های مهم در مراحل اولیه کوچک هستند و معمولا مشکلی ایجاد نمی‌کند اما اگر به آنها رسیدگی نشود، باعث فشار به مثانه و بروز برخی مشکلات خواهند شد.

مشکلات تیروئیدی

تیروئید به عنوان یکی از مهمترین غدد پروانه در جلوی گلو وظیفه تنظیم فرایندهای هورمونی در بدن را برعهده دارد. عملکرد نادرست این غده می تواند به مشکلاتی همچون کم‌کاری یا پرکاری تیروئید منجر شود.

در این صورت نامنظم شدن قاعدگی و دوبار پریود شدن در ماه برای خانم هایی که دچار این نوع مشکلات هستند دور از انتظار نخواهد بود. علائم کم کاری تیروئید عبارتند از: احساس سرما در بدن، یبوست، ضعف و خستگی همیشگی، خونریزی های شدید عادت ماهیانه، رنگ پریدگی پوست، ضربان آهسته قلب، افزایش وزن و صورت پف کرده.

علائم پرکاری نیز شامل احساس گرما و گرگرفتگی، پف کردن چشم ها، اسهال های مکرر، بی نظمی در خواب یا بی خوابی، ضربان سریع قلب، کاهش وزن زن و تحریک پذیری می باشد.

اندومتریوز

اندومتریوز به حالتی گفته می‌شود که در آن بافتهای شبه رحمی در بعضی قسمت های بدن رشد کرده و سبب بروز مشکلاتی همچون شکم درد، گرفتگی غیر طبیعی عضلات و خونریزی های نامنظم می گردد. خانم هایی که به این مشکل دچار هستند خونریزیهای شدیدی را تجربه می کنند که به مثابه دوبار پریود شدن در ماه است.

عفونتهای مقاربتی

علائم پریودهای مکرر کدامند؟

باکتری هایی که از طریق مقاربت جنسی وارد دستگاه تناسلی زنان می شوند، می توانند بیماری التهاب واژن یا لگن را به وجود بیاورند. این بیماری موجب بروز علائمی همچون درد در زیر شکم، ترشحات غیر معمول و حالت های سرماخوردگی در شخص می شوند. به علاوه عفونت قارچی واژن قابلیت ایجاد پریودهای مکرر را دارند که البته به صورت خونریزیهای خفیف تا شدید در مواقع غیر پریودی رخ میدهند.

سنین اولین بلوغ

بی نظمی در قاعدگی در سنین شروع عادت ماهیانه برای دخترانی که به تازگی به بلوغ رسیدند امری طبیعی و رایج است. چرا که هورمون ها در این سنین دائماً در حال تغییر بوده و دلایلی همچون تغییرات وزن، تغییرات روانی، استرس، مصرف برخی داروها، رژیم غذایی نامناسب و … بر حساسیت این موضوع می افزایند.

بنابراین کوتاه یا طولانی شدن دوران قاعدگی و یا دوبار پریود شدن در ماه در این سنین امری نگران کننده نیست و ممکن است حدود ۶ سال زمان نیاز باشد تا این سیکل به حالت منظم و طبیعی خود دست یابد.

بارداری

شاید عجیب باشد اما برخی از خانم ها حتی در دوران بارداری به ویژه در سه ماهه اول احتمالا شاهد لکه بینی و یا خونریزی در واژن خود هستند که بنظر شبیه به پریودهای مکرر می باشند. البته بسته به شدت و ضعف و زمان این خونریزی ها دلایل بروز متفاوت خواهد بود که بایستی برای آگاهی از آن حتماً به پزشک متخصص مراجعه شود.

برخی از آنها جای نگرانی نداشته اما عده‌ای ممکن است خطر سقط جنین داشته باشد. حتی در بعضی از موارد احتمال دارد که بارداری خارج از رحم اتفاق افتاده باشد و اگر تخمک بارور شده در محل نامناسب قرار بگیرد بسیار خطر آفرین خواهد بود.

استرس و اضطراب

فشارهای روحی روانی بروز استرس و اضطراب در زنان تاثیرات عمیق به جای می گذارند. محققان نشان دادند که سطح بالای استرس ارتباط نزدیکی با نامنظم شدن چرخه قاعدگی دارد. این بی‌نظمی معمولاً با خونریزیهای اضافه خود را نشان داده و در اغلب موارد منجر به دوبار پریود شدن در ماه یا حتی عدم پریود می شوند.

تغییرات سریع وزنی

کم یا زیاد شدن سریع وزن بر عنوان های تحریک کننده تخمک گذاری تاثیر گذارند. وقتی که وزن زیاد بالا باشد، چربی ها دور تخمک را فرا می گیرند و از کارکرد طبیعی آن ممانعت به عمل می آورند. همچنین خانم هایی که زیاد ورزش می کنند نیز در معرض بی نظمی قاعدگی قرار دارند. زیرا این موارد نوسانات هورمونی را به همراه دارند.

درمان گیاهی دوبار پریود شدن در ماه

علائم پریودهای مکرر کدامند؟

اگر علل دوبار پریود شدن در ماه ناشی مشکلات جدی نباشد، می توان با استفاده از برخی گیاهان دارویی و رژیم غذایی آن را به حالت نرمال برگرداند. چرا که غده های مهم تاثیرگذار بر سیکل قاعدگی اعم از هیپوتالاموس، هیپوفیز و غدد فوق کلیوی اگر ترکیبات کافی موجود در مواد مغذی را دریافت نکنند، می توانند روال عادت ماهیانه را تحت تاثیر قرار دهند.

از این رو به بانوان گرامی که دچار پریودهای مکرر هستند، توصیه می شود که برای درمان گیاهی دوبار پریود شدن در ماه مصرف گیاهان ذکر شده در زیر را فراموش نکنند.

دارچین

دارچین به علت ترکیباتی که در خود دارد، علاوه بر تنظیم میزان انسولین بدن به تقویت هورمون های تنظیم کننده چرخه قاعدگی نیز کمک می کند. بعلاوه، این ترکیب در کاهش درد پریودی نیز موثر است.

زنجبیل

از اصلی ترین پیشنهادات برای درمان گیاهی دوبار پریود شدن در ماه، زنجبیل است. البته تاثیر حقیقی این ماده در درمان پریودهای مکرر هنوز به اثبات نرسیده است اما اثر آن در تسکین دردها بخوبی مشخص شده است. 

زردچوبه

منظور از پریود مکرر چیست؟

زردچوبه خواص بسیار زیادی دارد که از جمله آن ها می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود خلق و خو، کاهش التهابات و خاصیتی آنتی اکسیدانی اشاره نمود. این ماده که تاثیری مشابه با هورمون استروژن دارد، نه تنها در تنظیم قاعدگی، بلکه کاهش درد نیز موثر است. زردچوبه را باید در غذاها گنجاند و دوزهای کورکومین که ترکیب اصلی آن می باشند نیز به صورت صنعتی تولید می شود.

دانه های گشنیز

دمنوش گشنیز برای به تعادل رساندن سیکل قاعدگی موثر است. توصیه می شود که دانه های گشنیز را در روزهای پیش از پریود با مقداری آب دم کرده و مصرف نمایید. البته چنانچه باردار هستید، به هیچ وجه این ترکیب را استفاده نکنید، چرا که خطر سقط جنین دارد.

نعنا

نعنا علاوه بر درمان گیاهی دوبار پریود شدن در ماه یک گزینه بسیار خوب جهت کاهش دردهای پریودی است. برای مصرف نیز می توانید چند قاشق چایخوری از پودر نعنای خشک شده را در آب به همراه کمی عسل دم کرده و به مدت چند هفته روزانه بنوشید.

دانه کنجد 

دانه کنجد نیز از مواردی است که علاوه بر تسکین درد عادت ماهیانه، به آن نظم می بخشد. همچنین این دانه ها دارای خواص بسیار زیادی هستند که مهم ترین آن ها خون سازی و مبارزه با کم خونی می باشد. 

سخن پایانی

در مقاله حاضر تلاش شد تا ضمن پرداختن به علل پریود مکرر، موثرترین راه های درمان گیاهی دوبار پریود شدن در ماه را بیان کنیم.

اگر در مورد هر کدام از مطالب عنوان شده با سوال یا ابهامی مواجه شده و یا نیازمند راهنمایی بیشتری هستید، می توانید با کارشناسان دکتر فکر تماس حاصل فرمائید. همکاران ما در تمامی روزهای هفته از ساعت 8 صبح الی 12 شب، آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما دوستان گرامی می باشند.

علت دوبار پریود شدن در ماه چیست؟

این امر می تواند علت های مختلفی داشته باشد که در این مقاله به آن ها پرداخته شده است.

در چه صورت می توان گفت که دچار پریودهای مکرر شده ایم؟

چناچه زنان طول سیکل پریود آن ها کمتر از حد معمول شود و در یک ماه دو بار شاهد خونریزی و لکه بینی های زیاد شوند، می توان گفت که دچار پریودهای مکرر شده اند.

آیا می توان به صورت طبیعی و درمان گیاهی به دوبار پریود شدن در ماه نظم بخشید؟

تا حدود زیادی بله. دارچین، زنجبیل، زردچوبه، گشنیز، کنجد و … که در مقاله آمده اند می توانند به تنظیم قاعدگی کمک کنند.

علائم دو بار پریود شدن در ماه چیست؟

گرچه این علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت می باشد، اما در زیر به رایج ترین آن ها عبارتند از: احساس ضعف و خستگی، سردرد، کمردرد، دل درد، حالت تهوع، سرگیجه، خونریزی شبیه به قاعدگی معمول، و لخته ها یا لکه های خونی.

4.5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

قرص دیوالدین

قرص دیوالدین برای چیست؟ + عوارض مصرف آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور