کودک آزاری
کودک آزاری

دلایل کودک آزاری و پیامدهای آن بر روی کودک

دلایل کودک آزاری موضوع مورد بحث ما در این مطلب است. ما قصد داریم در این مطلب به بررسی دلایل کودک آزاری، پیامدهای کودک آزاری و بررسی روش های درمان کودک آزاری بپردازیم. در صورتی که شما با این مسئله رو به رو هستید، توجه داشته باشید که حتماً برای درمان و جلوگیری از آن با مشاوران در ارتباط بمانید.

کودک آزاری چیست؟

کودک آزاری هر نوع آزار و غفلت است که به کودک آسیب می رساند. اغلب توسط والدین، مراقب یا شخص دیگری که در زندگی کودک دارای اقتدار است، انجام می شود.

5 نوع کودک آزاری شامل موارد زیر می شود:

آزار جسمی: ​​ ضربه زدن یا هر چیزی که باعث آسیب فیزیکی شود.

سوء استفاده جنسی: آزار، دست زدن یا تجاوز جنسی.

سوء استفاده عاطفی: تحقیر، تحقیر، فریاد زدن، یا خودداری از ارتباط عاطفی.

سوء استفاده پزشکی: انکار خدمات پزشکی مورد نیاز یا ایجاد داستان های تخیلی که کودکان را در معرض خطر قرار می دهد.

غفلت: خودداری یا عدم ارائه مراقبت، غذا، سرپناه یا سایر نیازهای اولیه.

دلایل کودک آزاری چیست؟

هیچ پاسخ ساده ای وجود ندارد که توضیح دهد چرا برخی از والدین یا بزرگسالان از کودکان سوء استفاده می کنند.

مانند بسیاری از چیزها، عواملی که منجر به کودک آزاری می شوند پیچیده و اغلب با مسائل دیگر در هم تنیده هستند. تشخیص و درک این مسائل ممکن است بسیار دشوارتر از خود سوء استفاده باشد.

آزار و اذیت کودکان ممکن است در شرایط مختلفی رخ دهد. در اینجا چند سناریو وجود دارد که ممکن است یک کودک قربانی شود:

خشونت خانگی

کودکانی که بخشی از خانواده‌هایی هستند که در آن‌ها خشونت خانگی مکرر وجود دارد، خود نیز در معرض سوء استفاده قرار می‌گیرند. مردانی که شریک زن خود را مورد آزار قرار می دهند، مسئول آزار کودکان در خانه خود نیز هستند.

سوء مصرف الکل و مواد مخدر

والدینی که سابقه سوء مصرف الکل و مواد مخدر دارند می توانند مسئول کودک آزاری باشند. وابستگی به سوءمصرف مواد یکی از علل عمده کودک آزاری و بدرفتاری است که شامل سوء استفاده فیزیکی و غفلت عمدی می شود. والدین معتاد به الکل یا مواد مخدر احتمال بیشتری دارد که کودک آزاری را با کودکان پنج سال یا کمتر آغاز کنند.

بیماری روانی درمان نشده

بیماری روانی درمان نشده والدین یکی از علل شایع کودک آزاری است. افسردگی شیدایی یا هر بیماری روانی دیگر می تواند دلیل اصلی در دسترس نبودن والدین برای کودک باشد. یک مادر ممکن است از فرزندان خود دور بماند یا در موارد شدید شک کند که کودک علیه او توطئه می کند. درد و رنج پدر و مادر اغلب دلیلی است که کودک را مورد آزار قرار می دهد.

فقدان مهارت های فرزندپروری

اکثر والدین در حین مراقبت از فرزندان خود دارای استعداد طبیعی هستند، اما تعداد کمی ممکن است نتوانند نیازهای جسمی و عاطفی خود را به اندازه کافی مدیریت کنند. بسیاری از والدین اغلب تنبیه کودکان را با بدرفتاری با آنها یکی می دانند و برای درک بهتر نقش والدین به مشاوره فرزندپروری نیاز دارند.

استرس و عدم حمایت

بسیاری از کودکان زمانی که مراقبان یا والدین آنها تحت استرس هستند با بدرفتاری روانی مواجه می شوند. والدین به سختی می توانند با نیازهای عاطفی کودک مواجه شوند، به ویژه زمانی که با موقعیت های استرس زا رو به رو هستند. طلاق، مسائل مربوط به روابط، نگرانی های مالی و مشکلات شغلی می تواند منجر به آزار و اذیت والدین به فرزندانشان شود.

دلایل کودک آزاری

چه عواملی خطر آزار یک کودک را افزایش می دهد؟

  • سابقه کودک آزاری یا بی توجهی در دوران کودکی خود
  • داشتن اختلال مصرف مواد
  • شرایط سلامت جسمی یا روانی، مانند افسردگی، اضطراب، یا اختلال استرس پس از سانحه
  • روابط ضعیف والدین و فرزندان
  • استرس اجتماعی و اقتصادی ناشی از مسائل مالی، بیکاری یا مشکلات پزشکی
  • عدم درک در مورد رشد اولیه دوران کودکی (انتظار از کودکان برای انجام وظایف قبل از آماده شدن)
  • فقدان مهارت های فرزندپروری برای کمک به مقابله با فشارها و مشکلات ناشی از تربیت کودک
  • عدم حمایت اعضای خانواده، دوستان، همسایگان یا جامعه
  • مراقبت از کودک دارای ناتوانی های ذهنی یا جسمی که مراقبت کافی را چالش برانگیزتر می کند
  • استرس یا بحران خانوادگی ناشی از خشونت خانگی، آشفتگی روابط، جدایی یا طلاق
  • مسائل مربوط به سلامت روان شخصی، از جمله اعتماد به نفس پایین و احساس بی کفایتی یا شرم

بزرگسالانی که از کودکان سوء استفاده می کنند نیز ممکن است علائم یا رفتارهای خاصی از خود نشان دهند، مانند:

  • نادیده گرفتن یا انکار رفتار، تغییرات یا مشکلات مشکل ساز کودک.
  • از زبانی استفاده می کنند که نشان می دهد آنها کودک را بی ارزش یا سنگین می دانند.
  • نیاز به عملکرد فیزیکی یا تحصیلی که توسط فرزندشان قابل دستیابی نیست.
  • درخواست از معلمان یا سایر مراقبان برای استفاده از تنبیه سخت در صورت بدرفتاری کودک.
  • به ندرت محبت جسمانی به کودک نشان می دهد.
  • نشان دادن خصومت نسبت به کودک، به ویژه در پرتو رفتار بد.
  • نگرانی کمی برای فرزند خود نشان می دهند.

اگر می ترسید که ممکن است به یک کودک آسیب برسانید چه باید بکنید؟

پدر و مادر بودن می تواند تجربه ای شاد، معنادار و گاهی طاقت فرسا باشد. ممکن است مواقعی پیش بیاید که فرزندانتان شما را تا حد امکان بالا می برند. ممکن است احساس کنید به سمت رفتارهایی سوق پیدا می کنید که معمولاً فکر نمی کنید قادر به انجام آن هستید.

اولین قدم برای جلوگیری از کودک آزاری، شناخت احساساتی است که دارید. اگر می ترسید که ممکن است کودک خود را مورد آزار قرار دهید، قبلاً به آن نقطه عطف مهم رسیده اید. اکنون زمان آن است که برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده اقداماتی انجام دهیم.

ابتدا خود را از موقعیت خارج کنید. سپس، از یکی از این منابع برای یافتن راه هایی برای هدایت احساسات، عواطف و مراحلی که برای مدیریت موقعیت لازم است استفاده کنید.

حقایق کودک آزاری

کودک آزاری تقریباً همیشه قابل پیشگیری است. این امر مستلزم سطحی از شناخت از سوی والدین و مراقبان است. همچنین برای غلبه بر چالش‌ها، احساسات یا باورهایی که منجر به این رفتارها می‌شوند، نیاز به کار بزرگ‌سالان در زندگی کودک دارد.

با این حال، این کار ارزش تلاش را دارد. غلبه بر سوء استفاده و بی توجهی می تواند به خانواده ها کمک کند تا قوی تر شوند. همچنین می تواند به کودکان در کاهش خطر عوارض بعدی کمک کند.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، 676000 کودک منبع قابل اعتماد در سال 2016 در ایالات متحده مورد سوء استفاده قرار گرفته یا مورد بی توجهی قرار گرفته اند. اما بسیاری از کودکان ممکن است در موارد سوء استفاده یا بی توجهی که هرگز گزارش نشده اند، آسیب دیده باشند.

CDC می گوید حدود 1750 کودک در سال 2016 در نتیجه سوء استفاده و بی توجهی جان خود را از دست دادند.

تحقیقات تخمین می‌زند که از هر ۴ کودک ۱ کودک در طول زندگی خود نوعی کودک آزاری را تجربه می‌کنند.

کودکان زیر 1 سال به احتمال زیاد قربانی کودک آزاری می شوند.

عواقب سوء استفاده در دوران کودکی

یک مطالعه در سال 2009 نقش انواع تجربیات نامطلوب دوران کودکی را بر سلامت بزرگسالان بررسی کرد. تجربیات شامل:

سوء استفاده (جسمی، عاطفی، جنسی)

شاهد خشونت خانگی

جدایی یا طلاق والدین

بزرگ شدن در خانه ای با اعضای خانواده ای که شرایط سلامت روانی، اختلالات مصرف مواد داشتند یا به زندان فرستاده شده بودند.

محققان دریافتند افرادی که شش یا بیشتر تجربه نامطلوب دوران کودکی را گزارش کرده اند، به طور متوسط ​​20 سال کوتاه تر از افرادی که این تجربه ها را نداشته اند، عمر کرده اند.

افرادی که در کودکی مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند، احتمال بیشتری دارد که چرخه رفتار را با فرزندان خود تکرار کنند. سوء استفاده یا غفلت از کودک نیز ممکن است منجر به اختلالات مصرف مواد با منبع قابل اعتماد در بزرگسالی شود.

اگر در کودکی مورد آزار و اذیت قرار گرفته اید، این عواقب ممکن است به نظر شما ناگوار باشد. اما به یاد داشته باشید، کمک و پشتیبانی وجود دارد. شما می توانید درمان کنید و رشد کنید.

دانش نیز قدرت است. درک عوارض جانبی کودک آزاری می تواند به شما در تصمیم گیری سالم کمک کند.

پیامدهای کودک آزاری

چگونه علائم کودک آزاری را تشخیص دهیم؟

کودکانی که مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند همیشه متوجه نمی‌شوند که مقصر رفتارهای والدین یا دیگر شخصیت‌های معتبر نیستند. آنها ممکن است سعی کنند برخی از شواهد سوء استفاده را پنهان کنند.

با این حال، بزرگسالان یا دیگر شخصیت‌های معتبر در زندگی کودک، مانند معلم، مربی یا مراقب، اغلب می‌توانند نشانه‌های آشکار سوء استفاده احتمالی را تشخیص دهند.

نشانه های کودک آزاری یا بی توجهی:

  • تغییرات در رفتار، از جمله خصومت، بیش فعالی، عصبانیت یا پرخاشگری
  • بی میلی به فعالیت هایی مانند مدرسه، ورزش یا فعالیت های فوق برنامه
  • تلاش برای فرار یا ترک خانه
  • تغییرات عملکرد در مدرسه
  • غیبت های مکرر از مدرسه
  • کناره گیری از دوستان، خانواده یا فعالیت های معمولی
  • خودآزاری یا اقدام به خودکشی
  • رفتار سرکش

علائم و نشانه های سوء استفاده فیزیکی:

  • صدمات غیر قابل توضیح، مانند کبودی، شکستگی یا سوختگی
  • آسیب هایی که با توضیحات داده شده مطابقت ندارد
  • علائم و نشانه های سوء استفاده جنسی
  • رفتار یا دانش جنسی که برای سن کودک نامناسب است
  • بارداری یا عفونت مقاربتی
  • خون در لباس زیر کودک

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر نگران این هستید که فرزندتان یا کودک دیگری مورد آزار قرار گرفته است، فوراً به دنبال کمک باشید. بسته به موقعیت، با پزشک یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی کودک، یک آژانس محلی حفاظت از کودک، اداره پلیس یا یک خط تلفن 24 ساعته مانند خط تلفن ملی کودک آزاری کودکان تماس بگیرید.

به خاطر داشته باشید که متخصصان مراقبت های بهداشتی از نظر قانونی موظفند همه موارد مشکوک کودک آزاری را به مقامات مربوطه شهرستان یا پلیس گزارش دهند.

جلوگیری از کودک آزاری

شما می توانید گام های مهمی برای محافظت از کودک خود در برابر استثمار و کودک آزاری و همچنین جلوگیری از کودک آزاری در محله یا جامعه خود بردارید. هدف این است که روابط ایمن، پایدار و پرورش دهنده برای کودکان فراهم شود. مثلا:

به فرزندتان محبت و توجه کنید. فرزند خود را پرورش دهید، گوش دهید و در زندگی او مشارکت داشته باشید تا اعتماد و ارتباط خوب ایجاد شود. فرزندتان را تشویق کنید تا در صورت وجود مشکل به شما بگوید. یک محیط خانواده و شبکه های اجتماعی حمایت کننده می تواند عزت نفس و احساس ارزشمندی فرزند شما را تقویت کند.

با عصبانیت پاسخ ندهید اگر احساس می کنید خسته هستید یا از کنترل خارج شده اید، استراحت کنید. عصبانیت خود را بر سر فرزندتان پاک نکنید. با پزشک یا درمانگر خود در مورد راه هایی صحبت کنید که می توانید یاد بگیرید با استرس کنار بیایید و با فرزندتان تعامل بهتری داشته باشید.

به نظارت فکر کنید کودک خردسال را در خانه تنها نگذارید. در ملاء عام مراقب کودک خود باشید. برای آشنایی با بزرگسالانی که با فرزندتان وقت می گذرانند، در مدرسه و برای فعالیت هایی داوطلب شوید. وقتی به اندازه کافی بزرگ شد که بدون نظارت بیرون بروید، فرزندتان را تشویق کنید که از غریبه ها دوری کند و به جای تنها ماندن با دوستان خود معاشرت کند  و همیشه به شما بگوید کجاست. دریابید که چه کسی بر کودک شما نظارت می کند. به عنوان مثال، در هنگام خواب.

مراقبین فرزندتان را بشناسید. مراجع مربوط به پرستاران کودک و سایر مراقبین را بررسی کنید. بازدیدهای نامنظم، اما مکرر و بدون اعلام قبلی انجام دهید تا ببینید چه اتفاقی در حال رخ دادن است. اگر جایگزینی را برای ارائه دهنده مراقبت از کودک معمولی خود نمی شناسید، اجازه ندهید.

روی زمان نه گفتن تاکید کنید. اطمینان حاصل کنید که فرزندتان متوجه شده است که مجبور نیست کاری که ترسناک یا ناراحت کننده به نظر می رسد انجام دهد. فرزندتان را تشویق کنید تا فوراً موقعیت تهدیدآمیز یا ترسناک را ترک کند و از یک بزرگسال مورد اعتماد کمک بگیرید. اگر اتفاقی افتاد، فرزندتان را تشویق کنید تا با شما یا بزرگسال مورد اعتماد دیگری درباره آن قسمت صحبت کند. به کودک خود اطمینان دهید که صحبت کردن خوب است و او دچار مشکل نمی شود.

به کودک خود بیاموزید که چگونه در فضای آنلاین ایمن بماند. کامپیوتر را در یک قسمت مشترک از خانه خود قرار دهید، نه اتاق خواب کودک. از کنترل‌های والدین برای محدود کردن انواع وب‌سایت‌هایی که فرزندتان می‌تواند بازدید کند، استفاده کنید و تنظیمات حریم خصوصی فرزندتان را در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی بررسی کنید. اگر فرزندتان در مورد فعالیت های آنلاین مخفیانه است، آن را یک علامت هشدار دهنده در نظر بگیرید.

با خانواده های محله خود از جمله والدین و فرزندان ملاقات کنید. پیوستن به یک گروه حمایت از والدین را در نظر بگیرید تا جایی مناسب برای تخلیه ناراحتی های خود داشته باشید.

درمان کودک آزاری

پیامدهای کودک آزاری

کودک آزاری و بی توجهی اغلب آثاری درازمدت بر روی کودک بر جای می گذارد، زخم هایی که پاک کردن آنها از ذهن و بدن نیز دشوار است. این می تواند تأثیر زیادی بر نحوه مدیریت روابط کودک در بزرگسالی داشته باشد و اعتماد به نفس او را کاهش دهد. کودکان وقتی بزرگ می شوند نمی توانند در مدرسه، کالج یا کار با مشکلات متعددی رو به رو شوند.

مسائل مربوط به اعتماد را توسعه دهید: برای کودکان بسیار دشوار است که به افراد دیگر اعتماد کنند، به خصوص زمانی که والدین آنها مسئول سوء استفاده بوده اند. اگر بتوان به والدینش اعتماد کرد، چه کسی می تواند؟ کودک آزار دیده ممکن است نتواند روابط محکمی برقرار کند یا رابطه سالمی را حفظ کند.

ناتوانی در ابراز احساسات: کودکان آزار دیده نمی توانند احساسات و عواطف خود را به طور مثبت تخلیه کنند و ان از پیامدهای کودک آزاری است. این منجر به جمع شدن احساسات می شود و ممکن است جای خود را به مشکلات روانی مختلف بدهد. کودکان آزاردیده اغلب در بزرگسالی به الکل یا مواد مخدر متوسل می شوند تا درد را کاهش دهند زیرا ممکن است از اضطراب و افسردگی رنج ببرند.

احساس بی ارزش بودن: اگر فردی مدام مورد سرزنش یا حتی کتک خوردن قرار گیرد، غلبه بر احساسات منفی بسیار دشوار است. کودکان آزار دیده احساس حقارت و بی ارزش بودن را در خود دارند و بنابراین وقتی بزرگ شدند به تحصیلات کمتر و مشاغل کم درآمد رضایت می دهند. به همین ترتیب، کودکان مورد آزار جنسی نمی توانند شرم آور بودن این عمل و ننگ ناشی از آن را نادیده بگیرند.

بدرفتاری با کودک می تواند کشنده باشد: هر روز در ایالات متحده به طور متوسط ​​پنج کودک قربانی بدرفتاری می شوند. اکثریت قریب به اتفاق این کودکان زیر پنج سال سن دارند.

بدرفتاری با کودک می تواند رشد و تکامل طبیعی کودک را مختل کند.:آسیب‌های روحی و جسمی که ممکن است کودک از آزار و غفلت متحمل شود، گسترده است. پیامدهای مستند بدرفتاری شامل مشکلات سلامت مزمن، اختلالات شناختی و زبانی و مشکلات اجتماعی-عاطفی مانند اعتماد به نفس پایین، عدم اعتماد و روابط ضعیف با بزرگسالان و همسالان است.

بدرفتاری با کودکان برای بسیاری از نهادهای اجتماعی پرهزینه است: اصلاح عواقب فوری بدرفتاری با کودکان سالانه میلیاردها دلار برای آژانس های رفاه کودکان، بیمارستان ها و مراکز توانبخشی هزینه دارد.

هزینه های بدرفتاری با کودکان در طول زمان چند برابر می شود : به عنوان مثال، کودکانی که در نتیجه سوء استفاده یا بی توجهی از دست می روند، هرگز فرصتی برای کمک به جامعه ندارند. در پنج سال گذشته، این مرگ و میر بیش از 3 میلیارد دلار هزینه از دست دادن بهره وری آینده را به همراه داشت.

قربانیان بدرفتاری با کودکان ممکن است اعمال خشونت آمیزی را که تجربه کرده اند تکرار کنند: اگرچه اکثر قربانیان بر زخم های ناشی از سوء استفاده خود غلبه می کنند، برخی ممکن است زمانی که والدین یا مراقب خود شوند، آزاردهنده شوند.

خدمات درمانی در عین حیاتی بودن، اغلب در تغییر دائمی رفتارهای والدین بی اثر هستند: ارزیابی‌های برنامه نشان داده‌اند که حتی پروژه‌های نمایشی بالینی پیچیده، که اغلب شامل تماس هفتگی برای دوازده تا هجده ماه است، تنها احتمال آزار فیزیکی یا بی‌توجهی را در آینده برای کمتر از نیمی از مشتریان خود از بین می‌ب

چگونه جلوی کودک آزاری را بگیریم؟

درمان کودک آزاری یکی از فعالیت هایی است که می توانید در مواجهه با آن انجام دهید؛ اما راه هایی نیز وجود دارد که به صورت کلی از این اتفاق جلوگیری کنید. در ادامه این موارد را بررسی خواهیم کرد.

اجرای قوانین زیر می تواند پیشگیری از کودک آزاری را تضمین کند:

یکی از مهم ترین راه های جلوگیری از کودک آزاری، شناخت علائم آن در وهله اول است. کودکان در سکوت رنج می برند، از این رو لازم است از آنها بخواهیم حرف خود را باز کنند و به اشتراک بگذارند.

کودکان اغلب در زندگی خود از بزرگترها تقلید می کنند و اگر دیده باشند که یکی از والدین مورد آزار قرار گرفته است، احساس می کنند این رفتار قابل قبول است. درمان و مشاوره را برای کودکانی که در برابر موقعیت‌های آزاردهنده آسیب‌پذیر هستند، انتخاب کنید.

دانش در مورد کودک آزاری را در محله یا شهر خود گسترش دهید. هنگامی که مردم از واقعیت های خشن سوء استفاده و غفلت آگاه شوند، اخبار را در مورد آن منتشر می کنند و این می تواند یک موقعیت بالقوه سوء استفاده را متوقف کند.

به کودکان در مورد “لمس خوب و لمس بد” آموزش دهید.

هرگز آنها را از صحبت کردن در مورد آن منع نکنید و آنها را در مورد آن احساس گناه نکنید.

به کودک بگویید که او اکنون در امان است و شما به وضعیت رسیدگی خواهید کرد.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی دلایل کودک آزاری، پیامدهای کودک آزاری و درمان کودک آزاری بپردازیم. در صورتی که شما پس از مطالعه این مطلب، نیاز به اطلاعات بیشتری در این رابطه و یا مشاوره کودک و نوجوان داشتید می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دلایل کودک آزاری چیست؟

از اختلالات روانی تا تجربه آن در دوران کودکی و بسیاری موارد دیگر دلایل کودک آزاری است.

برای درمان کودک آزاری راهی وجود دارد؟

بله این افراد می توانند با کمک مشاوران درمان شوند.

نشانه های کودک آزاری چیست؟

گوشه گیری، شکستگی، علائم افسردکی و بسیاری موارد دیگر.

برای تشخیص کودک آزاری چه راهی وجود دارد؟

برای تشخیص کودک آزاری باید به نشانه ها توجه کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

اصول رشد عاطفی کودکان

رشد عاطفی کودکان و عوامل موثر بر آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور