درمان آسیب های خیانت
درمان آسیب های خیانت

15 روش درمان آسیب های خیانت در زندگی زناشویی

به نظر شما خیانت چگونه معنا می شود؟ برخی خیانت را تنها در داشتن رابطه جنسی با فردی دیگر معنا می کنند؛ اما واقعاً خیانت تنها در داشتن رابطه جنسی یا فردی دیگر خلاصه می شود؟ خیر قطعاً اینطور نیست. داشتن رابطه پیامکی با دیگر افراد، گرم کرفتن بیش از حد با فردی دیگر از جنس مخالف و بسیاری موارد دیگر می توانند از مصادیق بارز خیانت باشند. با توجه به دنیای مدرن امروز، مصادیق خیانت می تواند چت های شبکه اجتماعی نیز خلاصه شود. به دلیل گسترش این مشکل نسبت به گذشته در زندگی های امروزی، ما در این مطلب قصد داریم به بررسی 15 روش درمان آسیب های خیانت در زندگی زناشویی بپردازیم و همچنین نشانه های وجود خیانت در زندگی افراد را نیز بیشتر بررسی خواهیم کرد.

درمان آسیب های خیانت در زندگی زناشویی به چه صورتی است؟

خیانت یکی از سخت ترین شکست ها برای غلبه بر روابط است، اما می تواند کاتالیزوری برای تغییرات مثبت باشد.

مطالعات نشان می دهد که بی وفایی در ازدواج حدود 37 درصد طلاق ها را تشکیل می دهد اما با استفاده از ابزارهای مناسب، می توانید رابطه خود را در کمال آرامش حفظ کنید.

بهترین راه برای درمان آسیب های خیانت

مطمئن شوید که فرد خیانت کار پشیمان است!

قبل از شروع به درمان آسیب های خیانت در زندگی زناشویی، بهتر است از این موضوع که فرد پشیمان شده است، مطمئن شوید.

بنابراین اگر شریکی هستید که خیانت کرده است، واقعاً وعمیقاً باید متاسف باشید. این نمی تواند چیزی باشد که به هر طریقی می تواند بی سر و صدا از بین برود.

از علت خیانت بپرسید و از وی بخواهید صادقانه پاسخ دهد!

مرحله بعدی در درمان آسیب های خیانت در زندگی زناشویی، پرسیدن از علت خیانت است. به طور مثال خیانت در زمان یائسگی یکی از اتفاقات رایج است.

این سخت ترین مرحله است و تا حد زیادی تعیین می کند که آیا شما هر دو قادر خواهید بود به جلو حرکت کنید یا نه. ماهونی می گوید: “مردم گاهی اوقات می توانند انتخاب های ضعیفی انجام دهند. پاسخ تا حد زیادی به عوامل انگیزشی پشت این رابطه بستگی دارد.” نیازهای برآورده نشده در رابطه، ارتباط ضعیف، مشکلات دلبستگی و نقش های جنسیتی قدیمی همه می توانند انگیزه ای برای یک رابطه داشته باشند.

اما اگر شخصی که خیانت کرده است مایل نباشد در مورد علت این اتفاق پیشاپیش صحبت بهتر است به زندگی دو نفره تان پایان دهید.

وسوسه های مشارکت مجدد با این رابطه را برطرف کنید!

اگر رابطه واقعاً و به راستی به پایان رسیده است، اقدام برای درمان آسیب های خیانت در زندگی بی فایده است. دکتر براندون سانتان، درمانگر مجاز ازدواج و رابطه که در تنسی تمرین می کند، می گوید: “حذف اطلاعات تماس، مسدود کردن شماره ها و حذف مخاطبین در رسانه های اجتماعی ضروری خواهد بود.”

با صداقت و دقت بی رحمانه به جلو حرکت کنید!

فریب خوردن به دلایل متعددی مضر است، اما یکی از عوامل مهم که باید از آن در درمان آسیب های خیانت در زندگی زناشویی عبور کرد عدم صداقت است. دوارس می گوید: “دروغ گفتن بخش بزرگی از خیانت است.” حداقل می گوید: “متقلب باید کاملاً شفاف باشد و به همه سوالات پاسخ دهد.”

این سطح از شفافیت باید تا زمانی که برای تقویت دوباره این اعتماد لازم است ادامه یابد.

درباره آنچه به او می گویید گزینشی عمل کنید!

واکنش شما ممکن است این باشد که بی احتیاطی های شریک خود را در رسانه های اجتماعی به نمایش بگذارید تا همه ببینند. گاهی مشاهده می شود که برخی افراد مورد خیانت قرار گرفته سعی می کنند به بدترین شکل ممکن به آبرو و اعتبار فرد خیانتکار آسیب وارد نمایند

اغلب این کار از روی عصبانیت و بدون فکرانجام می شود که معمولاً باعث می شود شخصی که مورد خیانت قرار گرفته است دیوانه به نظر برسد.

همکاری با یک درمانگر مجاز را در نظر بگیرید!

پس از مورد خیانت قرار گرفتن، تصمیم گیری بسیار سخت است. بسیاری از افراد هستند که نمی توانند از کجا شروع کنند و باید چه کاری انجام دهند.

در این حالت برای درمان آسیب های خیانت در زندگی زناشویی باید با یک درمانگر دارای مجوز که می تواند این روند را راهنمایی کند همکاری کنید. ماهونی توضیح می دهد: “توانایی درمانگر برای اینکه طرفی بی طرف در مکالمه باشد به شناسایی نیازهای برآورده نشده زیرسطحی کمک می کند. “در طول این مرحله تحقیق درمانی، زوجین اغلب این توانایی را دارند که به دنبال درک، دلسوزی، پتانسیل بیشتری برای حل مشکلات و حرکت به جلو باشند.”

تمرکز حواس را تمرین کنید!

مورد بعدی که برای درمان آسیب های خیانت در زندگی زناشویی مهم است، ذهن آگاهی است.

ذهن آگاهی یعنی کمک به ما برای آگاهی بیشتر از لحظه، همانطور که در بدن ما تجربه شده است. تصدیق هر چیزی که ما متوجه آن می شویم، با شفقت نسبت به خود و هیچ قضاوتی در مورد چیزی که اتفاق افتاده است.

خیانت سایبری

 مراقب بدن خود باشید!

مراقبت از بدن به معنی تغذیه و مراقبت مورد نیاز بدن است. بدن و ذهن به هم متصل هستند. در حالی که مراقبت از سلامت جسمانی ممکن است بی ربط به نظر برسد، اما این بخشی اساسی از پایه گذاری یک ذهن سالم است. این مزیت بیشتری دارد که به شما پیام می دهد که کسی هستید که ارزش این تلاش را دارد.

مقدار زیادی آب بنوشید، غذاهای سالم با سبزیجات فراوان بخورید، نوعی ورزش را پیدا کنید که از آن لذت می برید (که اندورفین را افزایش می دهد و اکسیژن بیشتری به مغز شما می رساند) و عادات خوب خواب را تمرین کنید و مطمئن شوید که می خوابید و در ساعت مشخص بیدار می شوید. همزمان با روز، اتاق خود را تاریک و خنک نگه دارید و حداقل یک ساعت قبل از خواب از نگاه به تلفن همراه و دیگر موارد خودداری کنید.

انواع فعالیتهای آرامش بخش را امتحان کنید!

ورزشها و فعالیتهای آگاهانه، مانند هنرهای رزمی، تای چی، یوگا و پیلاتس، می تواند برای آرامش سیستم عصبی و تقویت ارتباط ما با بدن بسیار مفید باشد. شل شدن پیشرونده ماهیچه ها از جهات مختلف مفید است.

 ایجاد روابط سالم!

هیچ رابطه ای کامل نیست افرادی که دوستشان داریم ما را ناامید خواهند کرد. بنابراین چه چیزی باعث ایجاد یک رابطه ایمن می شود و نه یک رابطه ناکارآمد؟ اساساً، در یک رابطه ایمن، شما آزاد هستید که خودتان باشید و احساس قضاوت نکنید. اگر اشتباهاتی انجام شود یا احساسات شما آسیب ببیند

شما و طرف مقابل می توانید در مورد آن صحبت کنید.

اشتیاق خود را پیدا کنید!

مورد خیانت واقع شدن می تواند اشتیاق و انگیزه سابقه شما را از بین ببرد. در این حالت می توانید با انجام فعالیت هایی که به آن ها علاقه دارید، این اشتیاق و علاقه را دوباره ایجاد نمایید. البته این فعالیت ها تا جایی که ممکن است باید به غیر از بازی با گوشی تلفن همراه، تماشای فیلم و یا بازی های ویدئویی باشد.

 متعهد به رشد شخصی خود باشید!

هنگامی که شروع به درمان کردید، همچنین با شروع مهارت های جدید، رشد جدیدی را در زندگی خود تجربه خواهید کرد. این رشد می تواند به طور نامحدود ادامه یابد، تا زمانی که شما می خواهید. رشد پس از این قبیل اتفاقات منفی، اصطلاحی است که رشد را در پاسخ به ضربه فرد ایجاد می کند. البته توجه داشته باشید که این رشد به طور خودکار اتفاق نمی افتد تعهد می خواهد. باید این سرمایه گذاری را روی خود انجام دهید.

فرد خیانتکار را ببخشید!

بخشش یکی از مهم ترین کارهایی است که باید در درمان آسیب های خیانت انجام دهید. فراموش نکنید چه قصد ادامه رابطه را داشته باشید و چه بخواهید به آن پایان دهید، بخشش مهم ترین کار است.

از افرادی که به آن ها مشکوک هستید، جدا شوید!

گاهی زوج آسیب دیده از خیانت می داند که ممکن است از طرف چه کسی آسیب دیده باشد. در این گونه مواقع به جای تلافی و انتقام بهتر است از فردی که به وی مشکوک هستید، جدا شوید.

خیانت را با خیانت جواب ندهید!

متاسفانه گاهی مشاهده می شود که برخی برای تلافی کردن خیانت همسرشان، خودشان نیز شروع به خیانت می کنند. این بدترین کاری است که می توانید در حق خودتان انجام دهید. حتی اگر رابطه شما به پایان رسیده هیچگاه این کار را انجام ندهید. زیرا با این کار از ناراحتی طرف مقابل و احساس گناهی که دارد کم کرده اید و او نیز با خیال راحت و بدون هیچ ناراحتی از شما خداحافظی کرده و زندگی جدیدش را آغاز می کند. این در حالی است که شما هنوز از دست وی عصبانی هستید و حتی با خیانت کردن نیز آرام نگرفته اید؛ زیرا آغاز کننده این چرخه طرف مقابل تان بوده است.

تعریف خیانت چیست و چرا نحوه تعریف آن مهم است؟

همانطور که در موارد فوق اشاره کردیم، تعریف خیانت امری ذهنی است و ممکن است برخی تمایمی جنبه های آن را به عنوان رفتار خیانت آمیز قبول نداشته باشند.

از همه این موارد که بگذریم، لازم است بدانید، خیانت بدترین چیزی که می تواند در ازدواج شما اتفاق بیفتد. برخی مشاوران امروزی تعریف نادرستی از تعریف خیانت ارائه می دهند در حالی که اگر به آسیب زا بودن آن اشاره نمایند، احتمال رخ دادن بسیاری از خیانت ها کاهش خواهد یافت.

السلیم، یک درمانگر مجاز ازدواج و خانواده به صورت خصوصی در Happily Ever After مشاوره و مربیگری در رزویل، کالیفرنیا، اشاره می کند که هنگام تعریف خیانت، تحقیقات اغلب بر ارزشهای هترومونیسم تکیه می کند، که هیچ رابطه ای را که با مدل “سنتی” مطابقت نمی دهد.

السلیم برای درنظر گرفتن انواع مختلف روابط موجود و فرهنگ های خرد و فرهنگ های بزرگ مردم، تعریفی انعطاف پذیر از خیانت ارائه داد که می تواند برای همه مفید باشد.

همه روابط باید قراردادی داشته باشند – شفاهی یا مکتوب – که تعداد شرکای رابطه را مشخص می کند. نیازهای عاطفی و جنسی که انتظار می رود در این رابطه برآورده شود و این نیازها تا چه حد منحصر به شرکا است. بنابراین، خیانت نقض قرارداد انحصاری است که شما با شریک (ها) دارید و این نیازها را بدون رضایت شریک (ها) به دیگران در خارج از رابطه برون سپاری می کند.”

ارائه این تعریف از خیانت می تواند تا حدودی بار مسئولیت را از بار مشاوران نیز بردارد. زیرا گاهی مشاوران با ارائه برخی باورها و عقاید نادرست در این مورد، خیانت را عادی جلوه می دهند.

چگونه خیانت را درمان کنیم؟

خیانت سایبری چیست؟

امروزه پیشرفت های تکنولوژیکی مانند پورنوگرافی واقعیت مجازی و تله دیلدونیک به مردم اجازه می دهد احساسات لمسی فیزیکی را به طور مجازی تجربه کنند و لایه های جدیدی از پیچیدگی را به خیانت و روابط می افزاید.

مردم می توانند از فناوری برای فرار از مشکلات دنیای واقعی و اختراع مجدد خود استفاده خواهند کرد. در حالی که بسیاری از افراد برای جبران کسری درروابط جنسی خود به این فناورهای پناه می آورند.

از آنجا که فناوری مرز جدیدی است، منطقه ای ناشناخته است. بسیاری از افراد نمی توانند در مورد رفتار خیانت آنلاین مناسب یا رفتار نامناسب توافق کنند، زیرا ما نقطه مرجعی برای آن نداریم، “السلیم می گوید. “این ابهام باعث می شود که افراد بتوانند از این خطوط عبور کنند زیرا در ذهن خودشان هیچ کار بدی را انجام نداده اند”

در این مورد می توانیم مثالی را بزنیم که عمق فاجعه در این موضوع را نشان می دهد. زوجی را تصور کنید که به دلیل بچه دار شدن نمی توانند از روابط جنسی خود به اندازه کافی لذت ببرند. در این رابطه، مرد که احساس کمبود می کند به راحتی از سایت های پورن استفاده کرده و سعی می کند کمبودهای خود را جبران نماید. در مقابل همسر وی این اقدام را نوعی خیانت مجازی قلمداد کرده و شاکی می شود در حالی که مرد این موضوع را به هیچ عنوان خیانت نمی داند و چون در فضای مجازی است، آن را انکار خواهد کرد.

السلیم می گوید شرایطی مانند این مورد بر لزوم تعریف واضح خیانت و ایجاد یک قرارداد رابطه تأکید می کند، وی اشاره می کند که نکته مثبت تعریف او از خیانت این است که در مورد مسائل واقعی و دنیای مجازی کاربرد دارد.

فراتر رفتن نارضایتی از روابط

نارضایتی از روابط یک علت شایع خیانت است، اما از تنها علت آن دور است. السلیم توصیه می کند که مشاوران هنگام کار با خیانت سه دسته را در نظر می گیرند.

اولین مورد عوامل دوتایی است، که هر گونه مسائل مربوط به روابط است که منجر به عدم برآوردن نیازهای جنسی یا عاطفی زوجین توسط یکدیگر می شود.

دسته دوم عوامل فردی هستند که سابقه شخصی و سلامت روانی هر شریک را در برمی گیرد.

این محقق توصیه می کند که مشاوران باید در مورد سابقه خانوادگی مراجعه کنندگان و مسائل مربوط به سلامت روانی قبلی و نه فقط سابقه رابطه آنها، سوال بپرسند. او اشاره می کند که برخی از مسائل مربوط به سلامت روان، مانند اختلال دوقطبی و اختلالات خودشیفتگی، ضداجتماعی و مرزی، ممکن است احتمال خیانت را افزایش دهد.

افرادی که در سنین پایین دچار آسیب جنسی شده اند نیز بیشتر در معرض خیانت در بزرگسالی قرار می گیرند زیرا این ضربه ممکن است بر دلبستگی، هویت جنسی و نوع روابط آنها در بزرگسالی تأثیر گذاشته باشد.

دسته سوم عوامل اجتماعی فرهنگی شامل شغل، فرهنگ، خانواده، دوستان، شیوه زندگی، عوامل استرس زای محیطی و غیره است. داده های نظرسنجی از اشلی مدیسون، وب سایتی که به افراد متاهل کمک می کند، نشان می دهد که مشاغل خاصی با هم ارتباط بیشتری دارند. با خیانت این مشاغل معمولاً شامل سفرهای مکرر است.

مسیر احیا رابطه پس از خیانت

SART هفت نقطه عطفی را توصیف می کند که مشتریان هنگام شفا از خیانت از آن عبور می کنند:

  • زمینه سازی برای درمان
  • گرفتن داستان
  • تصدیق تأثیر
  • انتخاب مسیر
  • ایجاد برنامه عملیاتی
  • پیاده سازی و درمان دردها
  • پایداری

قبل از هر چیز باید بدانید که مسیر احیا رابطه پس از خیانت، به هیچ عنوان آسان نیست زیرا اغلب زوجین با واکنش های تکان دهنده ای در مورد آنچه می خواهند انجام دهند مواجه می شوند. مشاوران باید به مشتریان کمک کنند تا در برابر تصمیمات تکانشی مقاومت نکنند و در عوض آنها را تشویق به تصمیم گیری پس از اتمام مراحل مناسب و درک دلیل تصمیم خود نمایند.

ایجاد عدم تعادل برای تسهیل درمان پس از خیانت

اوساتینسکی، یکی از اعضای ACA که متخصص زوج درمانی است، به مشاوره خیانت متفاوت از درمان زوجین می پردازد که در آن خیانت مسئله مهمی نیست. در زوج درمانی معمولی، او تلاش می کند تا حد ممکن تعادل را حفظ کند و بر شکایات هر دو شریک زندگی و مسائل حل نشده ای که هر یک از آنها به رابطه می رساند، تمرکز کند. اما وقتی خیانت در میان است، او عمداً عدم توازن قدرت ایجاد می کند و در ابتدا به طرف آسیب دیده اجازه می دهد تا تمام قدرت را در اختیار داشته باشد. از طرف دیگر، طرف متخلف هیچ گونه شکایتی را در مورد شریک زندگی خود یا رابطه خود بر سر میز نمی آورد تا زمانی که با موفقیت به ناراحتی شریک آسیب دیده رسیدگی نکرده باشد. یوساتینسکی می افزاید: این رفتار تنها در صورتی موثر است که طرف متخلف از آسیب هایی که به شریک خود وارد کرده اند ابراز پشیمانی کند و تمایل واقعی برای بازسازی رابطه را ابراز کند.

رویکرد اوساتینسکی از رویکرد روان شناختی به زوج درمانی ناشی می شود که ترکیبی از نظریه دلبستگی، علوم عصبی رشدی و تنظیم برانگیختگی است که توسط استن تاتکین ایجاد شده است. وقتی مسئله خیانت مطرح است، این روش مستلزم آن است که مشتریان در سه مرحله در حین پردازش و تلاش برای ترمیم رابطه خود حرکت کنند.

مرحله اول به فردی که آسیب دیده کمک می کنند، تا تمامی احساسات خود را از خیانت بیان نماید. اوساتینسکی می گوید: “این زمانی است که افراد احساس می کنند باید احساسات خود را کنترل کنند یا نمی توانند عصبانی شوند یا هیچکس در آنجا نیست که به آنها گوش دهد که در واقع ضربه ایجاد می کند یا حداقل آن را بدتر خواهد کرد”

شریکی که به او خیانت شده است همچنین می تواند هر سوالی را که می خواهد در مورد رابطه در این مرحله بپرسد و شریک متخلف باید صادقانه پاسخ دهد. اوساتینسکی می گوید: بسیاری از درمانگران که با خیانت کار می کنند، نگران آسیب دیدن شریک آسیب دیده با کشف حقیقت هستند. او اعتراف می کند که این یک نگرانی معتبر است، بنابراین درمانگران باید از شریک آسیب دیده در طول فرایند حمایت کنند. با این حال، او توصیه می کند که درمانگران از افشای حقیقت خودداری نکنند، زیرا، همانطور که توضیح می دهد، تنها راه ترمیم رابطه یا ایجاد چیزی جدید، شفافیت کامل است.

اگر مراجعان در پرسش درباره این موضوع تردید دارند، درمانگران باید این تردید را با آنها بررسی نمایند. یوساتینسکی می افزاید: شریک آسیب دیده ممکن است بگوید که نمی خواهد بداند به دلیل ناتوانی در کنار آمدن با احساس از دست دادن و پیامدهای عملی رابطه، چه اتفاقی افتاده است.

در این مرحله اولیه، شریک متخلف قدرت مذاکره ندارد. اوساتینسکی توضیح می دهد که آنها فقط باید بنشینند و خشم و پرس و جو از شخصی را که به او خیانت کرده اند تحمل کنند.

اوساتینسکی می گوید، مرحله دوم PACT شامل این است که شریک متخلف هرگونه حمایت مورد نیاز برای اصلاح آسیب پیوند دلبستگی بین آنها را ارائه دهد. این مرحله می تواند شامل تعهد، قدردانی یا تحسین و همچنین اقدامات محبت آمیز از طرف متخلف باشد. با این حال، فقط شریک آسیب دیده می تواند تصمیم بگیرد که چه رفتارهایی جبران کننده است.

خلاصه مطلب

ما در این مطلب سعی کردیم به بررسی روش های درمان آسیب های خیانت بپردازیم. از آنجایی که بحث خیانت بسیار گسترده و در عین حال حساسی است، در صورتی که با مشکلاتی در این حوزه روبه رو هستید برای اطلاع از عوامل خیانت، حتماً با کارشناسان ما برای دریافت مشاوره حرفه ای در تماس باشید.

آیا بعد از خیانت باید حتماً به زندگی پایان داد؟

این موضوع بستگی به درجه خیانت، دلایل آن و بسیاری موارد دیگر دارد.

آیا خیانت در مردان رایج تر است؟

این موضوع در هر فرهنگ، منطقه و کشور می تواند متفاوت باشد.

برای درمان آسیب های خیانت چه راه هایی وجود دارد؟

کمک از مشاوره، بخشیدن، بررسی صداقت و بسیاری موارد دیگر که در این متن اشاره شد.

برای دریافت مشاوره خیانت می توان از دکتر فکر کمک گرفت؟

بله کارشناسان دکتر فکر می توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

دخالت مادر شوهر در زندگی

دخالت مادر شوهر در زندگی

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور