معنی خودباوری

خودباوری چیست؟ + راه های رسیدن به آن

همه انسان ها تمایل به کمال گرایی دارند و این خصلت به صورت ذاتی در ذهن همه وجود دارد. عده ای از افراد برای رسیدن به کمال و زندگی ایده آل تلاش می کنند، از شکست های خود درس می گیرند و ناامید نمی شوند، اما عده ای از افراد هم در مواجه با مشکلات امید خود را از دست می دهند و تلاش مضاعف را برای رسیدن به اهداف خود به کار نمی گیرند. در این میان افرادی هم وجود دارند که هیچگاه برای رسیدن به کمال و شکوفایی استعداد های خود قدمی بر نمی دارند. خودباوری عاملی است که انسان را به سمت اهدافش سوق می دهد. تا زمانی که افراد به این باور نرسند که می توانند برای زندگی ایده آل خود تلاش مفید داشته باشند، هیچ گاه موفق نخواهند شد.

همه ما همیشه شنیده ایم که باید برای زندگی خود اهداف مشخص داشته باشیم، استعداد هایمان را شناسایی کنیم و در جهت رسیدن به این دو مورد تلاش کنیم، اما سوال مهم این است که آیا همه ما چنین کارهایی را انجام داده ایم؟ و یا تا به حال به خودمان اعتماد کرده ایم که از پس کارهای بزرگ بر می آییم؟ همه این سوالات به یک نکته مشترک می رسند و آن هم باور داشتن خودمان است. ما در این مقاله به بررسی موضوع مهم خودباوری می پردازیم، ارتباط آن را در رسیدن به موفقیت بیان می کنیم و به عوامل مهمی که به انسان در رسیدن به آن کمک می کنند اشاره می کنیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید. همچنین می توانید برای توضیحات بیشتر با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

خودباوری چیست؟

خودباوری چیست

خودباوری به معنای شناسایی و قبول کردن استعدادها و توانایی های فردی، لایق دانستن خود برای رسیدن به پیروزی و زندگی موفق است. در واقع خودباوری یک تجربه و احساس درونی می باشد، حسی که باعث عهد بستن فرد با خودش برای ساختن آینده ایده آل می شود. باور داشتن چنین موضوعی می تواند از همان دوران کودکی آغاز شود و موجب تقویت و افزایش عزت نفس کودکان گردد، یا اینکه در زمان بزرگسالی و به دنبال رخ دادن شکست در مسیر زندگی به وجود بیاید. مهم این است که افراد قبل از اینکه فرصت های خوب زندگی را از دست بدهند خود را باور کنند.

به یاد داشته باشیم تنها کسی که می تواند زندگی ما را تغییر داده و به اهداف مهم برساند خودمان هستیم و بقیه افراد و عوامل همگی کمک کننده می باشند. برای مثال اگر تمامی امکانات برای شروع کسب و کار در اختیار یک فرد قرار بگیرد ولی او تمایلی به انجام آن کار نداشته باشد و قدمی برندارد بدون شک کار هم به نتیجه نخواهد رسید. با به دست آوردن خودباوری و ایمان قلبی به آن افراد یاد می گیرند از آنچه که دارند برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند و از نداشته ها و حتی نقاط ضعفشان درس بگیرند و سپس از آن ها چشم پوشی کنند. زیرا توجه بیش از اندازه به نقاط ضعف و نداشته های فردی موجب هجوم آوردن افکار منفی به ذهن شده، فرد سست می شود، امید خود را از دست می دهد و دیگر برای رسیدن به اهداف خود در زندگی قدمی بر نمی دارد.

برای اطلاع از سوالات مهم قبل از انتخاب شغل بر روی لینک کلیک کنید.

افرادی که با خودباوری و ایمان قاطع نسبت به استعداد ها و توانایی های خودشان برای رسیدن به اهداف قدم بر می دارند حتی اگر شکست هم بخورند، ناامید نمی شوند و به فکر راه حل برای بر طرف کردن مشکلات و موانع به وجود آمده خواهند بود. خودباوری در زندگی همه انسان ها مهم، ضروری و حیاتی است زیرا اگر افراد خود را باور نداشته باشند فرصت های خوب زندگی را از دست می دهند و به جایی می رسند که هرچقدر هم تلاش کنند فرصتی برای به نتیجه رسیدن تلاش هایشان وجود ندارد.

بهتر است بدانیم یکی از اصول تربیت کودک در زندگی امروزی یاد دادن خودباوری به کودکان است. درست است که در بزرگسالی هم امکان کشف و شکوفایی استعدادها و توانایی های فردی وجود دارد ولی چه بهتر که این شناسایی استعداد در کودکی انجام شود تا از شکست های پی در پی، ناامیدی ها و سست شدن های بزرگسالی جلوگیری کرد. بهتر است بدانیم که خودباوری هم انواع مختلفی دارد و محدود به فرد نمی شود. در ادامه مطلب به انواع آن اشاره می کنیم:

فردی: به معنای باور داشتن توانایی ها و استعدادهای شخصی، برطرف کردن نقاط ضعف و توجه نکردن به نداشته ها در جهت رسیدن به اهداف و ساختن زندگی بهتر و ایده آل می باشد.

انسانی: یعنی باور کردن این موضوع که هر انسانی یکسری از توانایی ها و استعدادها را دارد و هیج انسانی بدون توانایی و استعداد خلق نشده است.

اعتقادی: به معنای اینکه اگر باور داشتن خودمان همراه با ایمان به خداوند باشد و یقین داشته باشیم که ایمان به خدا موجب امیدواری و انگیزه می شود، می توانیم در جهت رسیدن به اهداف خود استعدادهای خود را شکوفا کنیم و به زندگی بهتر دست پیدا کنیم.

ملی: یک ملت زمانی به خودباوری و کمال می رسد که همه افراد جامعه خود را باور داشته باشند و برای رسیدن به پیشرفت روز افزون با کشف استعدادها در مسیر درست قدم بردارند.

ارتباط بین خودباوری و موفقیت

ارتباط بین خودباوری و موفقیت

شاید تصور کنید که تمامی افراد موفق خود را باور داشته اند که در زندگی به اهداف مهمی دست پیدا کرده اند، ولی در همه موارد این تصور صحیح نیست. برخی از افراد به واسطه فراهم شدن شرایط توسط دیگران و به اجبار وارد شدن به یک مسیر، موفقیت را کسب کرده اند. این نوع از موفقیت هیچ گاه جزء اهداف آن ها نبوده و استعداد های فردی چنین افرادی شکوفا نشده، بلکه یک کار به واسطه دیگران به آن ها تحمیل شده است.

بین خودباوری و موفقیت قطعا ارتباطی وجود دارد و یکی از عوامل مهم و ضروری برای رسیدن به موفقیت هر فرد، باور داشتن خودش است. زمانی که افراد استعدادها و توانایی های خود را شناسایی کنند و به خود یقین داشته باشند که توانایی انجام دادن کارهای مهم را دارند دیگر ترس از شکست و ناامیدی بر آن ها غلبه نمی کند، نداشته ها و نقاط ضعف خود را بزرگ جلوه نمی دهند و به حرف های منفی دیگران توجه نخواهند کرد.

زمانی که خود باوری وجود داشته باشد افراد از داشتن گذشته ضعیف و شکست خورده ناراحت نیستند بلکه از شکست های خود تجربه کسب می کنند و درس می گیرند تا دوباره مسیر اشتباه را طی نکنند. چنین افرادی که خود را باور دارند به آینده امیدوار هستند و خودباوری موجب تقویت اعتماد به نفس آن ها می شود. باور داشتن استعدادهای فردی موجب ایجاد انگیزه برای شروع مسیر جدید خواهد شد، چنین افرادی در مسیری که وارد شده اند در برابر موانع و سختی ها استوار و محکم هستند و به راحتی میدان را خالی نمی کنند.

برای اطلاع از روش های مواجهه با مشکلات بر روی لینک کلیک کنید.

زمانی که یک فرد به خودباوری می رسد سعی می کند با افراد مثبت اندیش ارتباط برقرار کند زیرا این افراد موجب انگیزه دادن به دیگران می شوند. باور داشتن و لایق دانستن خود برای زندگی بهتر و رسیدن به کمال موجب ایده نگری می شود و راه حل های بهتری برای موفقیت و حل مشکلات به ذهن خواهد رسید. بنابراین با توجه به توضیحات گفته شده متوجه شدیم که ارتباط مستقیمی بین خودباوری و موفقیت وجود دارد و رسیدن به چنین یقینی انگیزه افراد را برای ساختن زندگی ایده آل بیشتر می کند.

راه های رسیدن به خودباوری

هر فردی برای باور داشتن خود، دست یابی به اعتماد به نفس و موفقیت نیازمند عوامل و شرایط مناسب می باشد. برای آشنایی شما عزیزان در ادامه مطلب به برخی از مهم ترین عوامل و راه های رسیدن به خودباوری اشاره می کنیم:

استعدادهای خود را شناسایی، باور و تقویت کنید

شناسایی استعداد برای رسیدن به خودباوری

مهم ترین عامل برای رسیدن به خودباوری، کشف استعدادها و توانایی هایی فردی می باشد. بعد از شناسایی استعدادها باید آن ها را باور کنید و یقین داشته باشید که شما از چنین توانایی هایی برخوردار هستید و سپس آن ها را تقویت کنید و ارتقاء دهید.

برای اطلاع از روانشناسی رنگ ها بر روی لینک کلیک کنید.

نقاط ضعف خود را شناسایی و برطرف کنید

هرچقدر که توانایی های خود را تقویت کنید باید در راستای آن نقاط ضعف خود را بشناسید و آن ها را خنثی کرده و یا تبدیل به نقاط قوت کنید. بهتر است بدانید که اگر بهترین توانایی ها را هم داشته باشید و از آن ها استفاده کنید ولی نقاط ضعف برطرف نشوند از میزان موفقیت شما کاسته می شود و یا اینکه وجود نقاط ضعف مانع از رسیدن شما به موفقیت می شوند.

افکار منفی را از خود دور کنید

هجوم افکار منفی به ذهن شما، تمرکز را از بین می برند، انرژی منفی القا می کنند و شما را از شناسایی توانایی های خود دور می کنند. وجود افکار منفی در ذهن موجب جلوگیری از خلاقیت و ایده نگری می شود. بنابراین از راه های اصولی برای حذف افکار منفی کمک بگیرید، برای این کار می توانید به مشاور و روانشناس مراجعه کنید.

از پیروزی ها انگیزه بگیرید و آن ها را ثبت کنید

بدون شک همه افراد از پیروزی و موفقیت هایی که کسب می کنند خوش حال می شوند و انگیزه می گیرند ولی این حس ممکن است بعد از مدتی با کمرنگ شدن نقش آن موفقیت در زندگی از بین برود، بنابراین می توانید برای مرور خاطرات و موفقیت هایی که کسب کرده اید آن ها را یادداشت کنید و هر چند وقت یکبار برای یادآوری خاطرات مثبت و ایجاد انگیزه یادداشت های خود را مرور کنید.

از شکست های خود درس بگیرید و دوباره شروع کنید

یکی از دلایلی که افراد را به موفقیت می رساند و موجب رسیدن به خودباوری می شود، درس گرفتن از شکست هاست. با شکست خوردن در مسیری که آغاز کرده اید ناامید نشوید، علل این شکست را پیدا کنید و برای برطرف کردن مشکلات راه حل منطقی به کار بگیرید و دوباره برای رسیدن به هدف خود وارد مسیر شوید. اگر عامل بروز شکست برطرف نشود، موفقیت هیچ گاه به دست نخواهد آمد.

اعتماد به نفس خود را تقویت کنید

اعتماد به نفس برای رسیدن به خودباوری

همانطور که گفتیم خودباوری موجب ایجاد اعتماد به نفس می شود. برای موفقیت های بیشتر و ماندگاری آن ها نیاز دارید که اعتماد به نفس خود را تقویت کنید زیرا شما قهرمان زندگی خود هستید و هیچ فردی نمی تواند به اندازه خودتان در زندگی شما تاثیر گذار باشد. داشتن اعتماد به نفس باید منطقی و مثبت باشد، هیچ گاه از کسب موفقیت های خود مغرور نشوید و اعتماد به نفس کاذب نداشته باشید زیرا چنین اعتماد به نفسی به تدریج موجب شکست و دور شدن شما از اهداف می شود.

برای اطلاع از مشاوره فردی بر روی لینک کلیک کنید.

تمام ویژگی های مثبت و منفی خود را یادداشت کنید

هر فردی علاوه بر استعداد و توانایی، ویژگی های شخصیتی مثبت و منفی زیادی دارد. مثلا ناامیدی زود هنگام، غرور بی جا، بدون فکر کردن وارد عمل شدن، خستگی ناپذیر بودن، روابط اجتماعی خوب و… بهتر است منطقی باشید و هر ویژگی خوب یا بدی که دارید را یادداشت کرده، از ویژگی های مثبت برای رسیدن به هدف استفاده کنید و ویژگی های منفی را به مثبت تبدیل کنید.

به خودتان تلقین کنید که بهترین هستید

همه انسان ها تحسین شدن را دوست دارند، این تحسین کردن می تواند از جانب خودتان انجام شود و یا توسط دیگران. ما نمی توانیم همیشه افراد را وادار کنیم که ما را تحسین کنند ولی می توانیم چنین حسی را خودمان ایجاد کنیم. تلقین همیشه منفی نیست، تلقین مثبت هم وجود دارد و موجب انگیزه گرفتن می شود. پس با خودتان به طور مداوم تکرار کنید که بهترین هستید و از پس کاری که شروع کرده اید بر می آیید. شک نکنید با انجام دادن این توصیه انگیزه و انرژی مثبت مضاعف خواهید گرفت.

شکست و ضعف خود را انکار نکنید

تا زمانی که ضعف خود را باور نکنید و شکست رخ داده را قبول نداشته باشید نمی توانید دوباره شروع کنید و به موفقیت برسید. انکار کردن موجب ضعیف تر شدن شما می شود، پس آنچه که وجود دارد و رخ می دهد را باور کنید ولی ناامید نشوید و دوباره شروع کنید.

خلاصه مطلب

ما در این مقاله به بررسی موضوع مهم خودباوری پرداختیم، ارتباط آن را با موفقیت بیان کردیم و راه ها و عوامل دست یابی به آن را بیان کردیم. همانطور که گفتیم باور داشتن خود مهم ترین عامل برای رسیدن به موفقیت و زندگی ایده آل است. با توجه به اهمیت نقش این موضوع در زندگی، چنانچه به مشاوره تخصصی نیاز دارید، می توانید با مشاوران دکتر فکر تماس بگیرید.

آیا داشتن نقاط ضعف مانع از رسیدن به خودباوری می شود؟

در صورتی که نقاط ضعف برطرف نشوند یا اینکه خیلی به آن ها توجه شود و فرد از آن ها بترسد، می توانند مانع از رسیدن به خودباوری شوند

آیا رسیدن به خودباوری نیازمند استعدادهای شگفت انگیز است؟

خیر، هر فردی دارای یکسری از توانایی های ذاتی است که با شناسایی و تقویت آن ها به خودباوری می رسد

آیا خودباوری باعث رسیدن به موفقیت می شود؟

بله، با داشتن خودباوری و تلاش می توان به موفقیت رسید

آیا راهی برای شناسایی استعدادهای فردی وجود دارد؟

بله، با مراجعه به روانشناس و مشاور می توانید راهی برای شناسایی توانایی های خود را پیدا کنید

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

زندگی موفق

سبک زندگی موفق با 10 کلید آموزنده

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور