توصیه های قبل ازدواج
توصیه های قبل ازدواج

توصیه های قبل از ازدواج

آگاهی از توصیه های قبل ازدواج برای هر کسی که در شرف این مرحله مهم از زندگی است، می تواند بسیار تاثیرگذار باشد و از انتخاب ها یا تصمیمات اشتباه پیشگیری نماید. البته مسلما مهم است که این نکات از جانب چه اشخاص یا منابعی ارائه می شود. بر این اساس، هر چه از دیدگاه روانشناسی و علمی تر به این موضوع نگریسته شود، پیشنهادات اصولی تر و صحیح تر خواهد بود. به همین دلیل، ما در این مقاله 10 توصیه مهم قبل از ازدواج را که دارای اهمیت زیادی هستند، ارائه خواهیم داد.

همچنین، علاوه بر مطالعه موارد ذکر شده، در صورت مواجهه با هر گونه سوال درباره ازدواج می توانید با کارشناسان دکتر فکر تماس گرفته و مشاوره اختصاصی دریافت نمائید.

چرا توصیه های قبل ازدواج مهم است؟

چرا توصیه های قبل ازدواج مهم است؟

شاید تا بحال این سوال را چندبار از خود پرسیده، اما به جواب قانع کننده ای نرسیده باشید که چرا ازدواج مهم است و چگونه باید برای آن آماده شد. مسلما انتخاب همسر یکی از حساس ترین مراحل زندگی است که می تواند در داشتن آینده روشن یا ناخوشایند تاثیر مستقیمی داشته باشد. از سوی دیگر، ازدواج چندین بعد دارد که همه آن ها در ترکیب با یکدیگر، یک کل منسجم می سازند.

حال اگر شخصی که در شرف این مرحله از زندگی است، نتواند به یک جمع بندی درست برسد، احتمال اینکه با شکست مواجه شود زیاد خواهد بود. یکی از باورهای غلط در ازدواج این است که صرفا داشتن عشق شدید کافی است و سایر موارد اهمیت چندانی ندارند. این در حالی است که یکی از مهم ترین توصیه های قبل ازدواج از دیدگاه روانشناسی این است که اهداف خود را از این امر مشخص کرده و تمامی جوانب را بسنجید.

بسته به هر شخصی، ممکن است اهداف یا معیارهای مهم ازدواج متفاوت خواهد بود. اما یک سری اهداف نسبت به سایرین از اهمیت بالاتری برخورداند که ما در زیر به آن ها اشاراه کرده ایم.

  1. تشکیل خانواده: هر کدام از زوجین اقدام به مستقل شدن و جدا زندگی کردن از پدر و مادر میکنند. در اصل آنها می خواهند تشکیل خانواده دهند. در این راستا دو شخص تصمیم می گیرند که اداره امور زندگی خود را به دست بگیرند.
  2. برطرف کردن نیازهای جنسی: به دلیل لزوم کسب فواید رابطه جنسی بر روی سلامت بدن، ازدواج کردن بهترین راه است. نیاز جنسی هر دو فرد با ازدواج مشروع و مقبول برطرف می شود. روابط جنسی و عاطفی زوجین با رفتارهای محبت آمیز، عشق و دلدادگی به یکدیگر تامین خواهد شد.
  3. کسب جایگاه اجتماعی: شما با ازدواج می توانید در جامعه از جایگاه والا و قابل احترامی برخوردار شوید. ازدواج و یا صاحب فرزند شدن باعث تلاش و کوشش برای پیدا کردن موقعیت های بهتر می شود.
  4. تولید نسل: در تمام دوران ها فرزندان باعث استحکام و تداوم خانواده بوده است. تولد فرزند در زندگی یک متغیر است که باعث می شود زندگی زوجین از حالت یکنواختی خارج شود.
  5. ارتقاء و پیشرفت در زندگی: بسیار واضح است که در زندگی نیازهایی باید تامین شود که در زندگی مجردی وجود نداشته است. نیازهایی از جمله خرید وسایل خانه، مسکن و یا وسیله نقلیه. به همین علت است که ازدواج موجب تلاش و کوشش می گردد. بنابراین، هر دو برای داشتن زندگی بهتر و راحت و درآمد بالا تلاش میکنند.

10 توصیه مهم قبل از ازدواج

10 توصیه مهم قبل از ازدواج

همانطور که گفته، بحث ازدواج بسیار گسترده تر از آن است که بتوان با چند نکته ساده، تمام جوانب آن را مورد بررسی قرار داد. اما یک سری توصیه های قبل ازدواج همواره از سوی روانشناسان و متخصصان حوزه مشاوره قبل از ازدواج ارائه می شود که بنظر برای تمامی افراد ضروری و لازم هستند. ما در ادامه آن ها را بیان کرده ایم.

عاقل باشید نه شیفته و عاشق و معشوق

فراموش نکنید که در امر ازدواج نباید بیش از اندازه درگیر روابط عاطفی شوید. زیرا در چنین شرایطی، احساس بر منطق غلبه خواهد کرد. در ابتدا سعی کنید اول عقل و منطقتان حکم کند و بعد عاطفه و احساساتتان با آن همسو شود. این نکته را در توصیه های قبل ازدواج حتما در نظر بگیرید.

علایق قبلی خود را فراموش نکنید

بسیاری از افراد به علایق طرف مقابل، توجه بیش از اندازه کرده و خود را غرق در علاقمندی او می کنند. باید به عرضتان برسانیم که این کار کاملا اشتباه است. این کار نشانه عزت نفس پائین است و در آینده خود را به شکل های منفی بروز می دهد.

واقع بین باشید

یکی از مهم ترین توصیه های ازدواج این است که هر دو زوجین واقع بین باشند. به این معنی که شما و فرد مورد نظرتان، طبیعتا با وجود تفاوت های شخصیتی، اختلاف فرهنگی، تربیتی و … می خواهید با یکدیگر ازدواج کنید. اگر نمی توانید با این تفاوت ها کنار بیایید، نباید به فکر تغییر دادن شخص مقابلتان هم باشید. زیرا هیچ کسی نمی تواند به طور کامل و بر طبق خواسته های ما تغییر کند.

برای رهایی از مشکلات خانواده ازدواج نکنید

متاسفانه مشاهده می شود که در برخی موارد، افراد ازدواج را گزینه ایی برای رهایی از انواع مشکلات خانوادگی می دانند. این کار توصیه نمی شود. زیرا احتمال اتخاذ تصمیم های غلط و شتابزده را بیشتر می کند. همچنین، یکی از مهم ترین توصیه های مهم قبل ازدواج، این است که هرگز برای لجبازی و رهایی از حرف و حدیث های دیگران تصمیم به ازدواج نگیرید.

از تفاوت های بارز چشم پوشی نکنید

از تفاوت های بارز چشم پوشی نکنید

در بسیاری از مواقع رفتار ها و حرکاتی موجب ناراحتی شما می شود. در چنین مواقعی این رفتارها را نادیده می گیرید و برای خود دلایل قانع کننده ای میاورید که این مشکل را عادی جلوه دهید. برای مثال، ممکن است طرف مقابل چند بار مرتکب دروغ و پنهانکاری شده است. اما وقتی حقیقت برملا می شود، شما با روش های مختلفی دروغگویی او را توجیه میکنید.

به احساسات درونی خود توجه کنید

شک و تردید در اوایل آشنایی قبل از ازدواج تا حدی طبیعی است. آینده نامشخص و نامعلوم باعث ایجاد نگرانی و دلهره در شما می شود. اما هرگز نباید تمام شک و تردید های خود را نادیده گرفت. به آنها توجه کنید و بهتر است در مورد این تردیدها تحقیق کرده و یا با مشاوره تلفنی ازدواج صحبت نمائید.

گذشته شما به هیچ عنوان مهم نیست

اگر گذشته شما تاثیری در شرایط آینده نخواهد داشت، عنوان کردن آن ضرورتی ندارد. یکی از پرتکرار ترین توصیه های قبل ازدواج این نکته است که بسیار طبیعی است که هر فردی گذشته ای داشته باشد. فرد مقابل شما باید به بلوغ فکری کاملی رسیده باشد تا بتواند براحتی با این موضوع کنار بیاید. زیرا، او قرار است با فرد فعلی ازدواج کند نه با گذشته شما. پس تعریف کردن گذشته با تمام جزئیات برای طرف مقابل هیچ ضرورتی ندارد.

به ارزش ها و باور های خود احترام بگذارید

شما و طرف مقابلتان در عین داشتن تفاهم، از ارزش ها و باورهای متفاوتی برخوردار هستید. گاهی زوجین به خیال خودشان اگر بتوانند خود را همرنگ دیگری کنند، تمام مشکلات ازدواج و اختلاف نظرات برطرف خواهند شد. لطفا اگر یک باور مورد پسند شما نیست مجبور نیستید آن را با اجبار بپذیرید.

از رسیدن به بلوغ فکری ازدواج اطمینان حاصل کنید

رسیدن به مهارت های ارتباطی و اجتماعی، داشتن اطلاعات کامل درمورد ازدواج و باور داشتن به واقعیت و نه باور به سازه های ذهنی و رویاها، از نشانه های پختگی و بلوغ فکری شخصیتی است. ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که از کجا متوجه این موضوع شویم؟

این موضوع تا حدودی از رفتار و کردار طرف مقابل مشخص است. اما در مشاوره و سوالات قبل از ازدواج، تست هایی وجود دارد که میتوانند افراد را از جنبه های متفاوت مورد بررسی قرار دهند.

در ابتدا کنجکاوی جنسی خود را ابراز نکنید

براساس تحقیقات صورت گرفته در مورد توصیه های قبل ازدواج، اکثر افرادی که رابطه جنسی در دوران دوستی داشته اند، با شکست مواجه شده اند. البته این مورد در کشور ما به علت مسائل فرهنگی، شرعی و اخلاقی کمتر اتفاق می افتد. اگر از روی بی تجربگی وارد این روابط پرخطر شده اید، توصیه می شود که برای پیشگیری از نتایج منفی احتمالی، از روانشناسان این حوزه کمک بگیرید. حتما مراقب افراد سود جو که حرف از روشن فکری میزنند باشید، چون در این شرایط خانم ها بیشترین ضربه را میخورند.

اگر از مشکلات جنسی خود رنج می برید نیز حتما با مشاوره جنسی تلفنی دکتر فکر در ارتباط باشید و یا سوالات خود را زیر این پست به اشتراک بگذارید تا کارشناسان و متخصصان ما در اسرع وقت پاسخگو شما باشند.

هرگز با این اهداف ازدواج نکنید

هرگز با این اهداف ازدواج نکنید

مواردی که در بالا ذکر شد، جزء اهداف کلی در توصیه های قبل ازدواج بشمار می آیند که در مشاوره ازدواج مورد بررسی قرار میگیرند. اما همه ما میدانیم که هر فردی برای ازدواج هدف های شخصی دارد که به دو صورت منطقی و غیر منطقی می باشند.

اهداف منطقی ازدواج

  • مستقل شدن
  • آرامش ذهنی و جسمی
  • رشد معنوی و مذهبی
  • تنها نبودن
  • بهتر شدن شرایط زندگی
  • یافتن تکیه گاه
  • تولید نسل
  • دریافت محبت و عاطفه
  • رشد ذهنی
  • رشد اجتماعی و اقتصادی

اهداف غیرمنطقی ازدواج

  • کسب درآمد بیشتر
  • گرفتن ویزای مهاجرت
  • کسب شهرت
  • یافتن پرستار
  • لجبازی با دوستان و خانواده
  • ترس از دیر شدن زمان ازدواج
  • کسب رانت های خاص
  • کسب قدرت سیاسی
  • فرار از مشکلات خانوادگی
  • وصلت دو طایفه

6 نشانه آمادگی برای ازدواج

6 نشانه آمادگی برای ازدواج

براساس توصیه های قبل ازدواج که گفتیم ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که از کجا متوجه شویم که آمادگی ازدواج داریم؟ ضمن پیشنهاد مطالعه مقاله مهم ترین نشانه آمادگی برای ازدواج، خوب است که نکات زیرا را نیز بخوانید.

نقش برابر در مقابل همسر آینده خود دارید

شما و فرد مورد نظر،  به علایق فردی و توانمندی های یکدیگر احترام می گذارید و اجازه رشد و نمو در این عرصه را فراهم می کنید. هر دو افراد یکی دیگر را به حفظ روابط قدیمی تشویق می کنند و هر دو در هر زمانی ، در محل کار و یا تنهایی احساس خوشبختی میکنند.

به خوبی میتوانید ارتباط برقرار کنید

برخورداری از بهترین سبک های ارتباطی، مهم ترین نشانه آمادگی برای ازدواج و از توصیه های قبل ازدواج است. توانایی و ابراز احساسات امری حیاتی برای ثبات یک رابطه است. برای داشتن یک رابطه خوب و نتیجه بخش مهارت های ارتباطی را فرا بگیرید.

از مشکلات ازدواج آگاهی دارید

یکی از رازهای داشتن زندگی موفق زناشویی، آگاهی از مشکلات ازدواج است. همانطور که اشاره کردیم دو شخص هیچوقت در رفتار و شخصیت خود یکسان نیستند و در دو خانواده کاملا متفاوت پرورش یافته اند. این شما هستید که باید با وجود این تفاوت ها در کنار هم برای داشتن زندگی لذتبخش تلاش کنید.

اختلاف نظر را به شیوه منطقی حل میکنید

ممکن است در بعضی امور اتفاق نظری وجود نداشته باشد. زوج ها باید بی آموزند که چگونه این اختلاف نظر و تعارض را حل کنند. سعی کنید قبل از ازدواج این اختلاف نظر ها را شناسایی و به حل آنها پیش ازدواج اقدام کنید.

ارزش ها و باورهای اخلاقی و مذهبی نزدیک به یکدیگر دارید

همسران موفق باورهای مشترک مذهبی و دینی دارند. یکسان بودن باورها و ارزش های مذهبی باعث احساس صمیمیت و نزدیکی بیشتر می شود به این علت که باورهای مذهبی و دینی معمولا مورد قبول عامه افراد است.

احساس مثبتی به شخصیت همسر خود دارید

بسیار مهم است که شخص مورد نظر را از صمیم قلب و صادقانه مورد ستایش و تحسین قرار دهیم به این معنی که میتوانید همسر خود را به عنوان بهترین دوست و رفیق در کنار خود حس کنید. دوست داشتن شخصیت همسر خود عاملی بسیار مهم و اثر بخش در رابطه و داشتن خانواده سالم خواهد بود.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا نکات مفیدی را در مورد توصیه های قبل ازدواج بیان کنیم. امیدواریم که کمک های موثری در این زمینه کسب نموده باشید.

با وجود تمام نکات ذکر شده، اگر در مورد هر کدام از جنبه های ازدواج نیازمند مشاوره هستید، می توانید در تمامی روزهای کاری هفته از ساعت 8 صبح الی 12 شب با همکاران ما تماس حاصل فرمائید.

آیا امکان تغییر رفتار زوجین بعد از ازدواج وجود دارد؟

خیر، رفتار و شخصیت افراد قابل تعدیل است نه قابل تغییر

آیا نادیده گرفتن رفتار فرد شکاک در اوایل رابطه درست است؟

خیر، تمام رفتار افراد در رابطه از همان ابتدا باید بررسی شود تا هیچ شک و ابهامی وجود نداشته باشد.

بلوغ فکری ازدواج چیست؟

یعنی مهارت بالای ارتباطی و اجتماعی، داشتن اطلاعات کامل درمورد ازدواج و باور داشتن به واقعیت و نه باور به سازه های ذهنی و رویاها

از کجا متوجه شویم برای ازدواج آمادگی لازم را داریم؟

در مقاله به 6 نشانه آمادگی برای ازدواج اشاره شده است. به مطالعه آن بپردازید.

4.7/5 - (13 امتیاز)

همچنین ببینید

راه های شناخت پیش از ازدواج

بهترین راه های شناخت پیش از ازدواج

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور