تنوع طلبی جنسی
تنوع طلبی جنسی

دلایل تنوع طلبی جنسی در زنان و مردان در رابطه

آیا می دانید دلایل تنوع طلبی جنسی در زنان و مردان در رابطه چیست؟ برخی از مردان یا زنان به علت های مختلف روحی، بیولوژیکی، فیزیولوژیکی و یا حتی اختلالات جنسی و روانی به سمت تعدد شریک جنسی یا عاطفی و یا هر دو روی می آورند. همین امر موجب شده است تا متخصصان حوزه روانشناسی در صدد درمان تنوع طلبی جنسی در زنان و مردان باشند تا مشکلات فردی و اجتماعی ناشی از آن کاهش یابد.

در ادامه در مورد علل تنوع طلبی جنسی بیشتر صحبت خواهیم کرد و نکاتی را در مورد نحو درمان آن بیان می کنیم. همچنین، همه هموطنان گرامی که با چنین اختلالی مواجه هستند، می توانند برای دریافت مشاوره و راهنمایی علت یابی و درمان با کارشناسان دکتر فکر در تماس باشند. 

تنوع طلبی جنسی چیست؟

تعهد و پایبندی به شریک زندگی و اصول اخلاقی، یکی از بزرگترین رازهای داشتن زندگی موفق زناشویی و یک جامعه سالم است. در این میان برخی از افراد به جای پایبندی به همسر و شریک زندگی خود، به دنبال روابط متعدد و موقتی هستند و وارد روابط فرا زناشویی می شوند. به اینگونه رفتار تنوع طلبی جنسی می گویند. 

تنوع طلبی جنسی انواع مختلفی دارد. به این مفهوم که ممکن است کشش به سمت جنس مخالف تنها به درگیری عاطفی ختم شود و در آن مقاربت جنسی صورت نگیرد. در نوع دیگر، هدف برقراری رابطه جنسی و درگیری عاطفی رخ نمی دهد.

در نوع سوم، امکان دارد که هر دو مورد اتفاق بیفتد و زن یا مرد به دنبال تجربه موقعیت های مختلف، با افراد متعددی ارتباط برقرار کند. با این حال، در همه آن ها آسیب به زندگی زناشویی یک عنصر مشترک است.

اصلی ترین هدف تنوع طلبی جنسی، برطرف شدن خلاهای عاطفی و جنسی در خارج از رابطه مشروع و مجاز می باشد. افرادی که دچار تنوع طلبی هستند، در ابعاد مختلف رندگی اعم از خانوادگی، عاطفی و اجتماعی فاقد ثبات بوده و برای ارضا شدن به دنبال تجربه های متعدد هستند.

دلایل تنوع طلبی جنسی مردان

داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج مفید است یا مضر؟

تنوع طلبی جنسی به طور کلی در بین مردان بیشتر از زنان دیده می شود. چنین امری شاید از یک سری تفاوت های شخصیتی، فیزیولوژیک و جنسی بین این دو جنس نشات گرفته باشد.

بر این اساس، گرچه نمی توان دلایل تنوع طلبی جنسی در مردان را برای تمامی آقایان یکسان دانست، اما برخی از عوامل مشترک نسبی در میان مردان تنوع طلب و گرایش آن ها به سمت اخذ شریک های جنسی متفاوت وجود دارد که در زیر به آن ها اشاره شده است. البته برخی از آن ها می تواند در مورد زنان نیز صادق باشد. 

تحریک پذیری از طریق چشم

یکی از ویژگی های مهم مردان این است که با دیدن بیشتر از سایر حواس تحریک می شوند. همین امر موجب می شود تا مردانی که دارای اختلال تنوع طلبی جنسی هستند، با در معرض قرار گرفتن موقعیت هایی که در آن خانم ها حضور دارند، به اصطلاح عامیانه چشم چرانی کنند. به دنبال این ماجرا، کشش به سمت جنس مخالف برای آقایان بسیار سریع از زنان رخ می دهد.

آزادی عمل بیشتر

مردان بواسطه غریزه جنسی قویتری که نسبت به زنان، در کشش به سمت جنس مخالف معمولا پیشقدم هستند. از سوی دیگر، به علت سیستم بدن آن ها، پس از رابطه جنسی آثار و رد پای کمتری از این کار بجای می ماند.

در حالی که بانوان علاوه بر نگرانی در مورد آسیب های جسمی، احتمال بارداری نیز دارند و ممکن است که با آمدن یک فرزند ناخواسته مجبور به بزرگ کردن آن به تنهایی شوند. در حالیکه این قضیه در تنوع طلبی جنسی آقایان بسیار کمتر است و معمولا نگرانی در مورد نکات ذکر شده ندارند. 

باورهای اجتماعی و فرهنگی

اگر به تاریخ نگاهی بیندازیم، خواهیم دید که مردان به عنوان جنسیت قویتر و برتر دیده شده اند. آن ها مسئولیت تامین مسائل مالی را برعهده داشته و زنان به آن ها وابسته بوده اند. حتی چند همسری نیز در میان بسیاری از جوامع دنیا یک موضوع رایج بوده است.

از سوی دیگر، فرهنگ مرد سالاری این حق را به مردان میداده و داده است تا برای خود چند همسر را اختیار کنند. بنابراین، چنین نگرشی این تفکر را به طور غیر مستقیم بوجود می آورد که تنوع طلبی جنسی در مردان وجهه بد کمتری نسبت به زنان داشته باشد.

اختلالات جنسی و شخصیتی

یکی دیگر از دلایل تنوع طلبی جنسی در مردان ، داشتن اختلالات جنسی و شخصیتی است. دسته ایی از اختلالات جنسی، به ناهنجاری های جنسی معرف هستند. این ناهنجاری ها عبارتند از تماشاگری جنسی، عورت نمایی، آزار طلبی-آزارگری، مبدل پوشی، هم جنس گرایی، و … .

البته برخی از ناهنجاری های جنسی بیشتر از بقیه در تنوع طلبی جنسی نقش دارند. همچنین، اختلالات شخصیت مرزی، اختلال دو قطبی و … نیز در ایجاد چنین حالتی تاثیرگذارند.

این در حالی است که اگر برای درمان اینگونه اختلالات به موقع و درست اقدام نشود، موجب رفتارهای پر خطر می شود.

عدم تجربه عشق و صمیمت

زنان و مردانی که رابطه زناشویی آن ها دارای عشق و محبت کافی نیست، بتدریج از یکدیگر فاصله می گیرند. از این رو، یکی از دلایل تنوع طلبی جنسی سرد شدن رابطه زناشویی است. بنابراین، نمی توان گفت که فقط فقدان برآورده شدن نیازهای جنسی مرد را به سمت تنوع طلبی سوق می دهد. بلکه، نداشتن یک رابطه محبت آمیز و ارضا نشدن عاطفی خود یک عامل مهم در این زمینه به شمار می رود.

در یک تحقیق که بر روی این مسئله انجام گرفت، بین عدم تعامل درست زوجین و عدم رضایت از کیفیت زندگی زناشویی با تنوع طلبی جنسی ارتباط معناداری پیدا شد. یعنی هر چه صمیمیت بین زوجین بیشتر باشد، تمایل مرد برای خارج شدن از تعهد و میل به وفاداری کمتر خواهد شد.

داشتن روحیه تنوع طلبی

گاهی با وجود آنکه مرد یا زن از همسر خود و ارتباط حاکم بر زندگی رضایت کافی را دارد، اما مایل به ایجاد تنوع و تجربه ارتباط با افراد جدید است. این افراد اعتقادی به تک همسری ندارند و حتی معتقدند که تک همسری یک شیوه سنتی و قدیمی است که موجب محدودیت انسان می شود.

نارضایتی های جنسی

نارضایتی جنسی در زندگی مشترک می تواند عاملی در گرایش تنوع طلبی جنسی محسوب شود. این موضوع جنبه های مختلفی دارد و ممکن است بسیاری در رابطه با حوزه مسائل جنسی منجر تنوع طلبی جنسی در مردان شوند. به عنوان مثال:

  • کوشش در جهت کمتر کردن تعارضات جنسی و زناشویی
  • کم کردن ناکارآمدی های جنسی
  • اعتیاد جنسی
  • تحریک پذیری بالا توسط محرک های خارجی
  • میل به هنجارشکنی
  • عدم بلوغ عاطفی
  • نداشتن رضایت از زندگی

فیلم های پورن و محتواهای تحریک برانگیز

مهم ترین هدف صنعت بزرگ پورن، ایجاد تنوع طلبی جنسی در میان خانم ها و آقایان است. متاسفانه در این امر نیز تا حد زیادی موفق بوده و گرایش به سمت چنین محتواهای مضری در حال گسترش است.

این فیلم ها در تلاش هستند تا با نمایش ایده آل ترین اندام های جنسی و روابط جنسی گوناگون، نه تنها اعتیاد به پورن را به وجود آورند، بلکه الگوهای جنسی غیر واقعی را به جامعه عرضه کنند. بدین وسیله، تماشاگران دائما به دنبال ایده ها و تجربه های جدید برای نیاز جنسی خود هستند و این عطش هیچگاه برطرف نمی شود.

متقاضیان این فیلم ها خانم ها و آقایان را تشکیل می دهد. اما بیشترین سهم را مردان به خود اختصاص می دهند. از همین رو، تنوع طلبی جنسی در این جنسیت نیز بالاتر رفته است.

دلایل تنوع طلبی جنسی در زنان

دلایل تنوع طلبی جنسی در زنان

شاید صحبت کردن در مورد دلایل تنوع طلبی جنسی در زنان برای برخی از افراد جامعه بخصوص در فرهنگ ما کمی عجیب باشد. زیرا معمولا این تصور وجود دارد که آقایان دچار تنوع طلبی می شوند.

اما متاسفانه باید بگوییم که چنین مسئله ایی در بانوان نیز مشاهده می شود. اما دلایل گرایش به این تنوع طلبی در برخی موارد با آقایان متفاوت است. توضیحات زیر تا حدی می تواند دلایل عمده تنوع طلبی جنسی در زنان را بیان کند.

نیازهای عاطفی

همانطور که در بالا ذکر شد، تنوع طلبی جنسی شامل چند نوع است که یکی از آن ها ایجاد روابط عاطفی می باشد. گرچه بیشتر دلیل تنوع طلبی جنسی مردان به حوزه های جنسی ربط دارد، اما این امر در خانم ها بیشتر در حوزه های عاطفی دیده می شود.

به عنوان مثال، در یک پژوهش نشان داده شد که مردان تنوع طلب حدود 56 درصد از زندگی زناشویی خود رضایت دارند، در حالی که این آمار در زنان تنوع طلب جنسی 34 درصد می باشد. خانم ها به دلیل احساسات قوی تر خود، نیازمند توجه بیشتر می باشند. اگر این نیاز توسط همسر برآورده نشود و می تواند به یکی از دلایل تنوع طلبی جنسی در زنان  تبدیل شود.

نداشتن رضایت از زندگی زناشویی

زوجینی که با بی توجهی به فواید رابطه جنسی، این نیاز را دست کم می گیرند، به تدریج به سمت طلاق عاطفی سوق داده می شود. عوامل دیگری همچون، عدم درک متقابل، عدم ارتباط کلامی مناسب، نبود الگوهای رفتاری درست، انتظارات نامعقول، مقایسه کردن، بی احترامی، عدم بیان عشق و محبت، خشونت علیه زنان و … همگی در عدم رضایت از زندگی زناشویی نقش دارند.

مشاهده فیلم های پورن و الگوهای غلط

تمامی مطالبی که در مورد تنوع طلبی جنسی ناشی از فیلم های پورن برای آقایان ذکر شد، می تواند برای خانم ها نیز صدق کند. علاوه بر این، فیلم هایی که در آن ها روابط آزادانه و تعریف نشده وجود دارد، بتدریج و بصورت ناخودآگاه به یک الگو در ذهن اشخاص تبدیل می شوند.

چه بسا خانم های زیادی تحت تاثیر چنین فیلم هایی دچار تنوع طلبی جنسی شده اند. رسانه های اجتماعی همچون اینتساگرام، تلگرام و … نیز در گسترش این معزل بی تاثیر نبوده و کاربرد نادرست آن ها می تواند یک خطر جدی برای خانواده محسوب شود.

تابو بودن طلاق

در جامعه ما متاسفانه از طلاق به عنوان یکی از پدیده های ناپسند اجتماعی یاد می شود و زنانی که مطلقه نامیده می شوند، در معرض انواع آسیب های روانشناختی و اجتماعی قرار دارند. از همین رو، بسیاری از زنان در چنین فرهنگی ترجیح می دهند تا با وجود مشکلات گوناگون زناشویی، باز هم به زندگی مشترک ادامه داده تا از پیامدهای منفی انواع طلاق در امان باشند و دید اطرافیان نسبت به آن ها بد نشود.

اما یکی از بدترین جنبه های این ماجرا، پیدایش تنوع طلبی جنسی در زنان و ایجاد روابط پنهانی به دنبال وجود خلا های مختلف در زندگی مشترک و برآورده کردن نیازهای خود است.

درمان تنوع طلبی جنسی در زنان و مردان

درمان تنوع طلبی جنسی در زنان و مردان

از آنجا یکی از دلایل تنوع طلبی جنسی در زنان و مردان در رابطه به مسائل بیولوژیکی بر می گردد، اولین و موثرترین گام در درمان آن ها، کمک گرفتن از یک تراپیست است. این مخصصان کمک می کنند تا افکار و باورهای شخص تنوع طلب نسبت به برخی موارد تغییر کند.

یعنی آن ها یاد می گیرند که حتی با وجود رابطه جنسی یا عاطفی کمتر، باز هم می توانی یک شخص خوشبخت و خوشحال باشد. کسب این باور نیاز به آموزش های خاصی دارد که در حیطه دانش روانپزشکان، روانشناسان و درمانگران است. آن ها با شناخت ریشه های اصلی بروز چنین اختلالی، فرد را در جریان دلایل تنوع طلبی جنسی قرار داده و جایگزین های مناسب را به او پیشنهاد می دهند.

حتی در مواردی ممکن است که از مداخلات دارویی برای رفع اختلالات احتمالی استفاده شود. حتی گروه هایی برای معتادان جنسی و درمان تنوع طلبی جنسی در زنان و مردان وجود دارد، که در صورت نیاز شخص به آن ها معرفی شده و پروسه درمان را بسیار راحت تر و موثرتر طی می کنند. برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا آن ها تمامی راهنمایی های لازم را در اختیار شما قرار دهند.

درمان تنوع طلبی تغییر سبک زندگی

علاوه بر تمام نکات بیان شده برای درمان تنوع طلبی جنسی ، زنان و مردان مبتلا به این اختلال بایستی در سبک زندگی خود نیز تغییراتی ایجاد کنند. از جمله اینکه، به دنبال یافتن علت اصلی تمایل به ایجاد روابط متعدد باشد و از راهکارهای مناسب برای مقابله با آن کمک بگیرد. به عنوان مثال:

ایجاد هدف: احتمال دارد که یک علت عمده آن بیکاری باشد. هر چه وقت آزاد و بی هدف بیشتر باشد، تمایل پر کردن آن با روابط غیر متعارف بالاتر خواهد بود.

صرف انرژی در جهت درست: شاید انرژی بالا موجب تنوع طلبی جنسی شده باشد. سعی کنید، انرژی خود را با فعالیت های سازنده و ورزش کردن صرف کرده و آن را به درستی هدایت کنید.

برای رابطه با جنس مخالف چارچوب داشته باشید: هر چه روابط آزادانه تر و بی قید و بند تر باشد، احتمال تنواع طلبی بیشتر خواهد بود.

نیازهای جنسی را در زندگی زناشویی جدی بگیرید: اگر احساس می کنید نیازتان به درستی پاسخ داده نمی شود، به دنبال علات اصلی باشد. گاهی لازم است که از داروها برای رفع اختلالات جنسی کمک گرفته شود.

به نیازهای عاطفی توجه کنید: با همسرتان در مورد کمبودهای عاطفی خود صحبت کرده و رابطه صمیمانه ایی با یکدیگر ایجاد کنید.

سخن پایانی

در این مقاله هدف ما بررسی دلایل تنوع طلبی جنسی در زنان و مردان در رابطه بود و سعی کردیم تا این اختلال را از جهات مختلف بررسی کنیم.

با توجه به آنکه این ویژگی در حال گسترش است، خانواده ها و زوجین بسیاری درگیر مشکلات ناشی از آن شده اند. درمان این نوع اختلال در اغلب اوقات نیازمند کمک گرفتن از مشاوران و درمانگران است. از این رو همکاران ما در تمامی روزهای هفته از ساعت 8 صبح الی 12 شب از طریق تلفن و آنلاین پاسخگوی سوالات همه دوستان گرامی خواهند بود.

دلایل تنوع طلبی جنسی در مردان چیست؟

عوامل مختلفی اعم از تحریک پذیری از طریق چشم، ازادی عمل بیشتر، اختلالات جنسی و شخصیتی، باورهای فرهنگی و … در تنوع طلبی آقایان دخیل هستند.

دلایل تنوع طلبی جنسی در زنان چیست؟

زنان به دلایلی همچون عدم رضایت عاطفی، تابو بودن طلاق، نداشتن رضایت جنسی و عاطفی، و … دچار تنوع طلبی جنسی می شوند.

درمان تنوع طلبی جنسی در زنان و مردان به چه نحوی است؟

برای دریافت مشاوره و راهنمای درمان تنوع طلبی جنسی نیاز به کمک مشاور و درمانگر است. متخصصان دکتر فکر شما را در این زمینه یاری می کنند.

تنوع طلبی جنسی به چند دسته تقسیم بندی می شود؟

این تنوع طلبی می تواند در سه نوع تعدد روابط جنسی، روابط عاطفی یا هر دو وجود داشته باشد.

5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور