تاثیر خیانت بر فرزندان
تاثیر خیانت بر فرزندان

تاثیر خیانت بر فرزندان

تاثیر خیانت بر فرزندان در هر سنی می تواند مخرب باشد. آنچه که در مشاوره خیانت مورد توجه قرار می گیرد، تلاش جهت کاهش آسیب خیانت بر روی فرزندان می باشد. همچنین، پیامدهای منفی خیانت زناشویی برای هر یک از زوجین باید به حداقل برسد تا بدین طریق تاثیر این خیانت بر خانواده نیز تحت کنترل درآید.

اگر این موارد نادیده گرفته شود، نه تنها زوجین بلکه یک خانواده با بحران های زیادی روبرو می شوند و حتی به دلیل تاثیر خیانت بر فرزندان ، احتمال دارد که آن ها دچار مشکلات روحی روانی شده و در زندگی شخصی، تحصیلی، و کاری با شکت مواجه گردند. به همین دلیل توصیه می کنیم چنانچه با این مشکل مواجه شده اید، با مشاوران دکتر فکر که شماره های آنان در جدول زیر موجود می باشد، تماس حاصل نمایید.

تاثیر خیانت بر فرزندان چیست؟

تاثیر خیانت بر فرزندان چیست؟

در این سایت تا به حال مقالات و مطالب زیادی را در رابطه با عامل خیانت زنان و مردان در زمان ازدواج و تاثیر آن بر زندگی مشترک منتشر نموده ایم. در رویکرد و دیدگاه خانواده درمانی، به خانواده تحت عنوان یک سیستم نگاه می‌شود که هر یک بر دیگری تاثیر می گذارند و هرگز نمی توانیم یک نفر را به صورت مستقلانه مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم. فرزندان نیز همانند والدین از این رابطه و مشکلات آسیب خواهند دید.

از نظر روانشناسی رشد، فرزندان در سنین مختلف در بحران های متعددی به سر می برند در هر مرحله از زندگی نیازمند کمک بزرگترها، خصوصاً پدر و مادر  خواهند بود. حال اگر خیانت از سوی یکی از والدین صورت گیرد، نوجوانی که در خانه حضور دارد و در سنین هویت یابی و بلوغ است، از پدر و مادر خود الگو خواهد گرفت.

 تاثیر خیانت بر فرزندان در هر سنی می تواند متفاوت باشد. اما آسیب های وارده به فرزندان در سنین پایین‌تر بیش از سنین بزرگسالی خواهد بود. به همین دلیل است که در مواجهه با این مشکل، مشاوره خانواده تاکید دارد تا همه افراد خانواده در جلسه های درمانی حضور داشته باشند. حتی اگر قرار باشد که زوجین از یکدیگر جدا شوند، حتماً بایستی مداخلات درمانی برای جلوگیری از آسیب های احتمالی صورت می پذیرد.

تاثیر خیانت بر فرزندان در رابطه با خیانت خانم و آقا چگونه است؟

تفاوتی ندارد که بی وفایی از سوی مرد باشد یا زن. متاسفانه یکی از الگوهایی که در بین والدین از حیث فرزند پروری وجود دارد این است که تجربه ها و ناکامی های زندگی خود را به فرزندان القا می‌کنند، زیرا می خواهند که آن ها دچار اشتباه نشوند. این در حالی است که در حقیقت والدین با این کار، فرزند خود را به سمت خیانت سوق داده اند.

اگر مرد خیانت کرده باشد و خانم خود را قربانی این نوع خیانت بداند، ممکن است به دختر و پسر خود آموزش دهد که هرگز به همسرش اعتماد نکند و دختر می آموزد که مردان هرگز قابل اعتماد نیستند. این خود تاثیر خیانت بر فرزندان را می رساند، چرا که به دیدگاه های آن ها در مورد جنس مخالف صدمه می زند.

فرزندانی که تحت این نوع فرزند پروری قرار دارند، به طور معمول حتی اگر ازدواج بسیار مناسبی هم داشته باشند به پیروی از پدر یا مادر خود، به دنبال نشانه هایی برای اثبات صحبت ها و آموزش های قبلی خود می گردند. حتی اگر وانمود کنند که تحت تاثیر قرار نگرفتنده اند، باز هم به صورت ناهشیار به دنبال زمینه‌های اثبات این مدعا خواهند بود.

 پیامدهای خیانت زناشویی 

پیامدهای خیانت زناشویی 

پیامدهای خیانت زناشویی در هر خانواده، متناسب با نوع فرهنگ و روابط عاطفی بین آنها و همچنین نحوه برخورد با این معضل متغیر است. اما به طور معمول، دسته بندی هایی را برای پیامدهای خیانت می توان نام برد که شامل موارد زیر خواهد شد.

 بروز مشکلات جسمانی و روانی در فرزندان

قطعا پس از محرز شدن خیانت، رابطه عاطفی و جسمی زن و مرد دچار مشکل می‌شود و گاهی طلاق عاطفی صورت می پذیرد. یعنی زن و مرد تنها زیر یک سقف در کنار فرزندانشان به زندگی ادامه می دهند. این جو متشنج موجب می شود که احساس امنیت از فرزندان گرفته شده و به دنباله آن دچار مشکلات جسمی و روانی شوند.

 کودکان بسیار کوچک و نوزادان نیز می توانند متوجه سردی عاطفه و همچنین مشاجره های بین  پدر و مادر خود شوند. برخی از کودکان دچار کم اشتهایی، افسردگی، بی خوابی، استرس، پرخاشگری و شب ادراری می شوند. در این شرایط، زمینه بروز بیماری های جسمی و روانی در آینده و بزرگسالی فراهم خواهد شد و باعث تاثیر خیانت بر فرزندان می گردد.

عدم هویت یابی در دوره نوجوانی

 سنین نوجوانی از جمله سنین بسیار حساس شناخته می شود. نوجوانان از راه های مختلفی به دنبال کسب هویت و کشف خود هستند. بحران بی هویتی و تغییرات فیزیولوژیکی ایجاد شده در این زمینه بهم ریختگی های زیادی را برای آن ها به وجود می آورد. در صورت متشنج بودن جو خانواده این مسائل بیش از پیش خواهد شد.

مطابق با تحقیقات روانشناسی انجام شده، کودکان و نوجوانانی  که از والد خود و رفتارهای او احساس رضایت ندارند، حتی به طور ناخودآگاه رفتار پدر و مادر خود را به عنوان یک الگو قرار می دهند و تلاش می کنند در آینده همان رفتار را تکرار نمایند. در رابطه با خیانت این موضوع بسیار نمود بیشتری پیدا می‌کند.

یکی از  اشتباهاتی که ممکن است والدین مرتکب شوند، این است که برای مقابله با خیانت همسر خود متاسفانه اقدام به لشکرکشی با فرزندان می کنند و یا اینکه برای انتقام گرفتن از همسر، تمام آنچه اتفاق افتاده است را بازگو می کنند به این تصور که فرزند مادر یا پدر خود را بهتر بشناسد.

 تاثیر خیانت بر فرزندان در دوره جوانی

 در دوره جوانی تا حدودی بحران های دوره کودکی و نوجوانی که کاهش یافته و جوان به یک آرامش نسبی از نظر روانی رسیده است. اما در این مرحله از زندگی فرد به دنبال یافتن شغل و ساختن آینده ایی برای خود می باشد. در صورتی که این روابط دچار مشکل شوند، این آرامش نسبی در آینده تبدیل به دغدغه های ذهنی پدر و مادر می شود.

 حمایت پدر و مادر، کمک به فرزند در انتخاب همسر در این مرحله از زندگی بسیار مهم و ضروری می باشد. اما در صورت وقوع خیانت والدین، احتمالا از میزان این حمایت کاسته خواهد شد و در صورتی که جوان توانایی حل مسئله و مهارت تصمیم گیری درستی نداشته باشد به دنبال راه های غیر اخلاقی و یا مشکلات دیگر می رود.

روش های کاهش آسیب خیانت بر روی فرزندان

تاثیر خیانت بر فرزندان

چه روش هایی را می توان برای کاهش آسیب و تاثیر خیانت بر روی فرزندان به کار برد؟ برای این منظور، راه های زیر به طور عموم برای اکثر افراد توصیه می شود.

 از گفتگو در حضور فرزندتان پرهیز نمایید

 یکی از اشتباهات والدین این است که تمام اتفاقات را در حضور فرزندان خود بیان می کنند و همین مسئله موجب می شود تا فرزندان شاهد تمام جزئیات و اتفاقات پیش آمده بین آنها باشند. گاهی متاسفانه والدین عنوان می‌کنند که “ببین مادرت چه کار کرده و یا جملاتی از این قبیل که ببین پدرت چه کار کرده ” «اون به من و تو خیانت کرده» و همین مسئله تاثیر خیانت بر فرزندان بیشتر می کند.

قطعاً بروز خیانت برای هیچ یک از ما انسانها خوشایند نمی باشد و نمی توانیم به راحتی به این مسئله کنار بیاییم. پر واضح است که این اتفاق برای هر فردی بسیار ناگوار است. اما تاثیری که صحبت‌های شما در همان زمان عصبانیت برای فرزندان به جای می ماند، شاید تا آخر عمر غیر قابل جبران باشد. باز این رو بهتر است کنترل اوضاع را به دست بگیرید.

پس از برهم خوردن این رابطه، فرزندان دچار نگرانی بیش از حد خواهند شد. می توانید برای اطمینان بخشی به آنها، خانه را کمی آرام تر کنید و به آنها بگویید که این مشکلات کاملاً قابل حل هستند. اطمینان دهید که می توانید از عهده مشکلات برآیید و جای نگرانی وجود ندارد. حتی اگر تصمیم به جدایی و طلاق گرفته اید، نباید همسر خود را در جلوی فرزندتان خراب کنید.

 برای جلوگیری از تاثیر خیانت بر فرزندان آن ها را سپر بلا قرار ندهید

 برای جلوگیری از تاثیر خیانت بر فرزندان آن ها را سپر بلا قرار ندهید

یکی از اقداماتی که خانم ها و یا آقایان برای انتقام‌ از همسر خود ممکن است انجام دهند، محروم کردن او از دیدن فرزندان است. این محرومیت تاثیر بسیار منفی بر فرد و فرزندان خواهد گذاشت و حتی امکان دارد که فرزندان خود را به عنوان یک ابزار تصور نماید.

 درد و دل های شما می تواند شنونده های بهتری داشته باشد. فردی که علاوه بر حفظ رازداری و مهارت همدلی، می تواند شما را راهنمایی کند بهترین گزینه است. درد دل با فرزندان، تنها می تواند دنیا را جای خطرناک تری برای آنها جلوه دهد. با این کار شما نه تنها یک مشکل را برطرف نکرده اید، بلکه مشکلات بیشتری را به او القا خواهید نمود.

تصمیم گیری صحیح

 تصمیم گیری درست تعاریف متعددی می تواند داشته باشد. هر تصمیمی که صرفاً بر اساس احساس یا هیجانات گرفته شود، امکان بروز اشتباه را به وجود خواهد آورد. هر تصمیمی که این تبعات را برای زوج و خانواده در آینده به همراه داشته باشد، می‌تواند بهترین نوع تصمیم‌گیری باشد.

 بهتر است از روش های آرام سازی برای بهبود شرایط خود استفاده کنید. هر چه شما آرامش بیشتری داشته باشید، تصمیم‌گیری درست تر و بهتری حاصل می شود. طلاق همیشه آخرین راه حل برای تمامی زوجین است. شانس خود را حتی برای یکبار هم که شده امتحان کنید و اگر واقعاً زندگی و فرزندانتان را دوست دارید با یک مشاوره طلاق مشورت کنید.

 توضیحات مناسبی بدهید

در صورتی که شما و همسرتان پس از صحبت و مشورت با یک مشاور، به این نتیجه رسیدید که جدایی راه حل مناسبی برایتان است، برای کاهش تاثیر خیانت بر فرزندان می توانید به فرزندتانتان بفهمانید که این مشکل بین شما و همسرتان به وجود آمده و ربطی به رابطه والد و فرزندی ندارد.

یکی از دیالوگ های کاملاً نادرستی که برخی از خانم‌ها به عنوان مادر و یا آقایان به عنوان پدر به فرزندان خود می گویند این است که ” ای کاش تو به دنیا نمی آمدی یا ای کاش تو از همان اول مرده بودی”. این گونه دیالوگ ها موجب می شود فرزند خود را باعث و بانی تمام مشکلات بداند و تصور کند که نبودن او می‌تواند کمک زیادی بکند. بنابراین، این روش نه تنها به کاهش آسیب خیانت بر روی فرزندان کمکی نمی کند، بلکه اثر منفی آن را بسیار بیشتر می کند.

 همین احساسات موجب به وجود آمدن احساس گناه در فرزند یا فرزندان می شود. از این پس ممکن است فرزندان برای جلوگیری از بروز هر نوع اتفاقی سکوت کنند و اجازه دهند دیگران به آنها ظلم کنند. یا اینکه همیشه خود را مقصر هر نوع رابطه بدانند و تلاش کنند تا این روابط را خاتمه دهند.

انواع خیانت عاطفی

انواع خیانت عاطفی

خیانت عاطفی یکی از انواع خیانت می باشد که شامل مواردی همچون رابطه کورکورانه، رابطه تفننی، رابطه مقطعی و رابطه انتقام جویانه باشد.

 رابطه کورکورانه

 در این گونه رابطه پنهانف افراد به نوعی به عشق اعتیاد دارند. این امر به ترشح آمفتامین و افزایش آن در بدن شان بر اساس نوع علاقه و به وجود آمدن عشق اعتیاد دارند. شهوت کورکورانه نسبت به یک فرد که در آن عشق شدید به شکلی وسواس گونه، غیر واقعی آتشین و بی پروا نمود پیدا می کند.

این نوع روابط، فرد خود را به مخاطره می‌اندازد و تلاش می‌کند تا به وصال معشوق برسد. تا زمانی که معشوق در کنار فرد عاشق نباشد، فرد رنج می کشد و هنگامی که معشوق حضور دارد، احساس شادی و نشاط خواهد داشت. این نوع رابطه می‌تواند از چند هفته تا چند سال به طول انجامد. پس از گذشت زمان، هر دو متوجه می‌شوند که آن طور که باید و شاید یکدیگر را نمی شناختند.

 متاسفانه همانند سایر انواع خیانت، تاثیر خیانت بر فرزندان زیاد است. چرا که معمولاً این دسته از افراد احساس می کنند همان فردی که همیشه آرزویش را داشتند، پیدا کرده و به همین دلیل رابطه خود را با همسر و یا شریک قبلی شان قطع می کنند. اما پس از مدتی متوجه می‌شوند که دچار اشتباه شده اند.

رابطه تفننی

 این نوع رابطه پنهانی بر مبنای دوستی، تفاهم و مراقبت دو جانبه از یکدیگر شکل می گیرد. این نوع رابطه به نوعی گریختن از وظایف مسئولیت ها و فشارهای زندگی روزمره و پناه آوردن به یک فرد جدید است. در این نوع رابطه دو فرد به طور قابل ملاحظه ایی احساساتی اند و ممکن است که با هم رابطه جنسی برقرار کنند و یا بالعکس هیچ گونه رابطه جنسی نداشته باشند.

 در این نوع رابطه طرفین اعتقاد دارند که فرصتی برای خودشناسی، رابطه جنسی، تجربه اندوزی، و مورد پذیرش قرار گرفتن در اختیار آنان قرار گرفته است. طرفین در این نوع رابطه، محرم و راز داریکدیگر بوده و می تواند رابطه آنها سالها به طول انجامد و حتی مادام‌العمر باشد.

 رابطه مقطعی

 این نوع رابطه پنهانی در دوران تغییر و تحول و عبور از یک مقطع به مقطع دیگر زندگی به وقوع می پیوند و معمولا میان دو فردی شکل می‌گیرد که خواهان تجارب غیر جدی، سرگرم کننده و تقویت عزت نفس هستند. این گونه روابط بیشتر در هنگام رویدادهای مثبت مانند: ارتقای مقام، ترفیع، پاداش، یافتن شغل جدید توسط همسر و یا نقل مکان به یک خانه جدید اتفاق می افتد.

 در زمان موفقیت یا کسب هر نوع احساس شایستگی و کفایت، فرد توقع یک پاداش ویژه را دارد. نثلا رابطه با یک فرد تازه که هم سرگرم کننده باشد و هم زیاد سخت گیر و مشکل پسند نباشد. این حالت در زمان های ناخوشایند نیز می تواند به وقوع بپیوند. زمانی که فرد خواهان کسی است که ناکامی ها و ناراحتی‌های وی را درک کرده و تسلی خاطر و پشتیبان او باشد. عمر این نوع رابطه کوتاه و زودگذر است.

 رابطه انتقام جویانه

 برخی از زنان نسبت به مردان و برخی مردان نسبت به زنان، نفرت دارند. آنان لذت را در آزار دادن، فریب و بازی با احساسات دیگران می بینند. این اشخاص در دروغ و پنهانکاری ماهرند و قربانیان خود را معمولاً از میان افراد آسیب پذیر، ساده لوح و معصوم انتخاب می کنند. در ابتدا وعده های خوشایند به طرف مقابل می دهند، اما در انتها چیزی جز ناکامی برای آنها باقی نمی گذارد.

این افراد و در ابتدای آشنایی با حیله گری و ظرافت به قربانی نزدیک می شوند و ممکن است خود را فردی بسیار موفق و سرشناس معرفی کنند یا آنکه خود را یک قربانی جا زده تا حس ترحم قربانی را برانگیزاند. گذشت زمان به تدریج قربانی را ناامید و مطیع خود می کند. در این رابطه پنهانی معمولا فرد از همسر یا شریک پیشین خود جدا نمی شود، اما تاثیر خیانت بر فرزندان بتدریج خود را نشان خواهد داد.

 خیانت جنسی

 خیانت جنسی به معنای روابط جنسی میان یکی از همسران با فردی غیر از همسر خود است. این نوع خیانت را می توان در برقراری رابطه جنسی با همجنس یا غیر هم جنس دسته‌بندی نمود که هر کدام به نوبه خود احساسات متفاوتی را برای فرد خیانت دیده به دنبال خواهند داشت.

 هر چند خیانت جنسی به اندازه خیانت عاطفی برای خانم ها سخت و دشوار نیست، اما به راحتی می تواند رابطه زوجین را خراب کند. در واقع زمانی که این اتفاق صورت می پذیرد، همسر توانایی خویش را در هنگام همکاری زیر سوال می برد و از خود سوال می کند که زن یا مرد دیگر چه پیشنهادهایی به او داده است. به خاطر همین محتاط تر عمل خواهد کرد و یا به طور کامل کناره‌گیری خواهد نمود.

تاثیر خیانت بر خانواده

تاثیر خیانت بر خانواده

تاثیر خیانت بر فرزندان را می توان از منظر های متفاوتی بررسی کرد که ما قبلا به آن ها اشاره کردیم. اما نباید از پیامدهای خیانت زناشویی بر کل خانواده نیز غافل شد. گاهی فردی که مورد خیانت قرار گرفته است، نمی تواند همسر خود را به خاطر مشکل پیش آمده و بی وفایی ببخشد و از این رو به زندگی مشترک خاتمه می دهد.

 تاثیر خیانت بر خانواده یعنی خواهران و برادران نیز کاملا مشهود است. در برخی موارد خواهر یا برادری که در زندگی زناشویی خود خیانت نموده است، به عنوان یک الگوی منفی برای خواهر یا برادران کوچکتر و یا حتی بزرگتر از خود تبدیل می شود. خصوصاً اینکه اگر مجدداً پس از محرز شدن خیانت به زندگی زناشویی خود بازگردند.

 به دنبال جدایی و یا همچنین اطلاع دیگران از این مسئله، بسیاری از آنها، خصوصاً اگر در شهرهای کوچک دائماً باید با طعنه های اطرافیان مواجه شوند و این امر موجب انزوا  و دور شدن از اجتماع می شود.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش نمودیم تا اطلاعاتی را در رابطه با تاثیر خیانت بر فرزندان برای شما ارائه نماییم. در صورتی که مایل به دریافت مشاوره در رابطه با روش های کاهش آسیب خیانت بر روی فرزندان و اطلاع بیشتر از پیامدهای خیانت زناشویی و همچنین تاثیر خیانت بر خانواده می باشید، با شماره های موجود در جدول زیر تماس حاصل نمایید.

تاثیر خیانت بر فرزندان چگونه است؟

در هر سن، تاثیر این مسئله می تواند متفاوت باشد. اما به طور کلی، بسیاری از فرزندان دچار مشکلات جسمی و روحی خواهند شد.

روش های کاهش آسیب خیانت بر روی فرزندان چیست؟

یکی از بهترین روش ها این است که شما این مسئله را در حضور فرندتان بازگو نکنید و در حضور آن ها به بحث و اختلاف نظر نپردازید.

پیامدهای خیانت زناشویی چه مواردی می تواند باشد؟

پیامدهای زیادی به همراه خواهد داشت که مهم ترین آن ها می تواند طلاق و جدایی را نام برد.

آیا تاثیر خیانت بر خانواده از دیدگاه مشاوره خانواده چیست؟

خیانت نقش بسیار مهم و تاثیر نامطلوبی بر خانواده بر جای خواهد گذاشت به طوری که نه تنها خانواده زن و مرد، بلکه خانواده پدری و مادری نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

5/5 - (2 امتیاز)

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور