افسردگی در مردان
افسردگی در مردان

افسردگی در مردان + علائم و روش های از بین بردن آن

با وجود آنکه ممکن است افسردگی در مردان نمود کمتری پیدا کند، اما آقایان نیز به دلایل مختلفی دچار این نوع اختلال می شوند. در این میان، علل و علائم افسردگی در مردان با زنان تفاوت هایی دارد و بهتر است آگاهی بیشتری در این باره کسب شود تا شخص و اطرافیان او برای درمان بموقع عمل کنند. اگر روش های از بین بردن افسردگی در مردان به خوبی پیاده سازی شود، روند بهبودی سریع تر خواهد بود.

به همین دلیل، تصمیم گرفتیم تا مقاله حاضر را به این موضوع اختصاص دهیم و اطلاعات سودمندی را در مورد افسردگی در آقایان کسب کنیم. همچنین، اگر احساس می کنید که خود یا یکی از نزدیکانتان دچار این مسئله شده اید، می توانید با روانشناسان و کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

افسردگی در مردان چه عواقبی دارد؟

افسردگی در مردان چه عواقبی دارد؟

افسردگی موضوع جدیدی نیست و بشر تا جایی که به یاد دارد و خود را شناخته با این اختلال دست و پنج نرم کرده است. این مسئله جنسیت، سن و سال، و موقعیت مالی و سطح تحصیلات و غیره نمی شناسد و یکی از شایع ترین اختلالات شناخته می شود.

هر شخصی ممکن است به علت های مختلفی و یا حتی بدون دلیل خاصی احساس غم و اندوه زیادی کند و دچار نوسانات خلقی زودگذر یا ماندگار شود. اما در این بین، افسردگی در مردان به علت آنکه آقایان کمتر مایل به بروز ناراحتی های خود هستند، دیرتر و کمتر کشف می شود.

این در حالی است که گرچه آقایان از نظر روحی و احساسی قوی تر از خانم ها می باشند، اما اگر افسردگی بموقع شناسایی و درمان نشود، عوارض جسمی و روحی بسیاری را موجب خواهد شد که همه ابعاد زندگی را تحت شعاع قرار می دهد. 

نکته قابل توجه این است که عوارض و علل افسردگی تاثیر و کنش متقابلی بر روی یکدیگر دارند. اگر این اختلال پیش رود، خطر بیماری های جسمی و روحی، اعتیاد، روابط ناسالم، بدبینی، منفی بافی، و افت کاری و تحصیلی بسیار زیاد خواهد بود.

علائم افسردگی در مردان

علائم افسردگی در مردان
  • احساس پوچی، ناراحتی و نا امیدی
  • عصبانیت، پرخاشگری و تحریک پذیری بالا
  • حس اضطراب، بی قراری
  • کاهش یا بی میل جنسی
  • بی علاقگی به کار یا فعالیت هایی که قبلا برایش لذت بخش بودند
  • کاهش حافظه و عدم تمرکز کافی
  • ضعف جسمی و احساس خستگی و ناتوانی
  • بی خوابی یا داشتن استرس در خواب
  • بروز افکار خودکشی
  • احساس کوفتگی، سردرد، و یا گرفتگی عضلات
  • گرایش به رفتارهای پرخطر و ناسالمی همچون مصرف مواد مخدر، الکل و روانگردان ها
  • منزوی شدن
  • بی اشتهایی

علل افسردگی در مردان

علل افسردگی در مردان

علل افسردگی در مردان در هر فردی با دیگری متفاوت است و معمولا این موارد با دلایل استرس و اضطراب در زنان فرق دارد. با این وجود یک سری عوامل در بروز انواع افسردگی در میان مردان رواج بیشتری دارد که آن ها را می توان به شرح زیر دانست.

افسردگی پس از زایمان و پدر شدن

علیرغم آنکه تصور می شود که افسردگی پس از زایمان در زنان رخ می دهد، اما شاید جالب باشد که این مورد یکی از علل افسردگی در مردان است. به طوریکه حدود 5 درصد از پدران نیز بعد از اینکه بچه دار می شوند و همسر آن ها فارغ می شود، افسردگی می گیرند.

البته اگر یک سری عوامل زمینه ایی از قبل وجود داشته باشد، احتمال وقوع افسردگی بیشتر می شود. به عنوان مثال، فرد قبلا افسردگی داشته است، حمایت عاطفی، از مالی و اجتماعی کمی برخوردار باشد، اعتیاد به مواد مخدر داشته باشد، کودک مریض شود، مشکلات خانوادگی، و … همگی در چنین افسردگی هایی تاثیرگذارند.

افسردگی دوران جوانی

آمارها نشان می دهد که در میان هر هفت جوان 16 تا 24 ساله، یک نفر به افسردگی مبتلا می شود. نکته مهمی که در چنین مواردی وجود دارد، این است که علائم افسردگی در مردان جوان چندان شناخته نمی شود و به همین دلیل هم اطرافیان ممکن است متوجه آن نشوند.

افسردگی سنین پیری

در افسردگی در سالمندان نیز برخی عوامل از قبیل، مشکلات جسمی، بیماری های قلبی عروقی، سرطان پروستات، زوال عقل، سکته مغزی، یائسگی مردانه و … همگی تاثیر گذارند. علاوه بر این، آقایان معمولا در این سن بازنشسته می شوند و همین امر روابط اجتماعی، استقلال، پویایی، تحرک، و فعالیت آن ها را می کاهد که قاعدتا به ناامیدی در سالمندان ختم می گردد.

بیکاری یا مشکلات مالی

افسردگی بخاطر بیکاری یا مشکلات مالی

از آنجا که مردان غالبا مسئولیت تامین معاش و نیازهای مالی خانواده را برعهده دارند، اگر به اندازه کافی نتوانند از عهده مخارج برآیند، احتمالا بروز افسردگی در آن ها زیاد خواهد بود. همچنین، اگر مسائلی مثل ورشکستی، از دست دادن شغل، زیان های مالی، بی پولی و … وجود داشته باشد، افسردگی در مردان رخ می دهد.

تجربه های ناگوار

اتفاقات ناخوشایند در زندگی می توانند از اصلی ترین محرک های افسردگی در مردان باشند. وقایعی مانند جدایی یا طلاق، دوری از خانواده، مرگ عزیزان، رویدادهای تلخ دوران کودکی، و … از جمله این اتفاقات می باشند.

ژنتیک و سابقه افسردگی در خانواده

مطالعات نشان می دهد که ژنتیک و سوابق خانوادگی در ابتلا به افسردگی در مردان و زنان تاثیرگذار است. البته تحقیقات در این زمینه هنوز ادامه دارند و بایستی الگوی چنین وراثتی به طور دقیق تر مشخص شود. اما اگر یک یا چند نفر از خانواده و اقوام نزدیک افسردگی داشته است، احتمالا می توان دلیل افسردگی در مردان را به ژنتیک ربط داد.

مصرف الکل و مواد مخدر

تاثیر منفی الکل و سایر مواد مخدر بر روی خلق و خو در بسیاری از تحقیقات به اثبات رسیده است. این اثرات در نتیجه تغییر رفتار و عملکرد، و هم بخاطر اثر مخرب مواد مخدر بر مغز می باشد. متاسفانه برخی از آقایان تصور می کنند که با مصرف الکل از نارحتی ها و اندوه آن ها کاسته می شود، در حالیکه این مواد اوضاع روحی را به مراتب بدتر می کنند. علاوه بر این، دوران ترک اعتیاد یکی از عوامل افسردگی در مردان می باشد.

ویژگی های شخصیتی

برخی ویژگی های شخصیتی مانند عزت نفس پایین، خود انتقادی زیاد، اختلال اضطراب، کمال گرایی و چنین خصوصیاتی در افسردگی در مردان نقش دارند. در برخی مواقع خود شخص از این مشکلات درونی آگاه نیست.

روش های از بین بردن افسردگی در مردان

روش های از بین بردن افسردگی در مردان

خوشبختانه با وجود آثار مخربی که افسردگی در مردان و زنان دارد، این اختلال قابل درمان است. بطوریکه حدود 80 درصد افرادی که تحت روش های درمانی قرار می گیرند، پس از مدتی بهبود می یابند. چندین راهکار در این مورد وجود دارد که برخی از آن ها بایستی از طریق تراپیست انجام شود و برخی نیز نیازمند اراده خود شخص و کمک اطرافیان می باشند.

درمان شناختی رفتاری

از نظر روانشناسان درمان شناختی رفتاری برای درمان افسردگی در مردان بسیار موثر است. در این روان درمانی تلاش می ود تا الگوهای فکری تغییر یابد و  تمرکز آن بیشتر بر روحیات و افکار می باشد. بنابراین، یاد می گیرد که تفکر همه یا هیچ را کنار بگذارد، از جوانب مثبت زندگی اش غافل نشود، وقایع بد را به خودش ربط ندهد، دید بدبیانه را بهبود ببخشد.

درمان میان فردی

برای درمان افسردگی در مردان و زنان معمولا به کمک و حمایت های عاطفی نیاز دارد. درمانگران به فرد افسرده و خانواده او در بهبود تعامل و روابط یاری می دهند. اگر شخص بتواند مهارت های ارتباطی آسیب دیده خود را بهتر کند، تا حد بسیار زیادی از این اختلال دوری خواهد چیست.

دارو درمانی

اگر افسردگی پیشرفته و طولانی باشد، معمولا از دارو درمانی استفاده می شود. بسته به شدت و نوع افسردگی ممکن است داروهای متفاوتی تجویز شود. به همین دلیل از ذکر آن ها در اینجا خودداری می کنیم.

بهبود سبک زندگی

دوری از رفتارهای پر خطری همچون مصرف الکل و مواد مخدر بهبود یابد. داشتن تغذیه سالم، ورزش کردن روزانه و منظم، کنترل وزن و چاقی، عشق ورزیدن به دیگران، مثبت اندیشی و تمامی مواردی که به بهتر شدن زندگی کمک می کند، در کنترل و رفع افسردگی در مردان موثرند. 

سخن پایانی

امیدواریم با خواندن توضیحات فوق تا حد زیادی توانسته باشیم به شما در شناخت علل ، علائم و روش های از بین بردن افسردگی در مردان کمک کرده باشیم.

چنانچه در این رابطه با سوال یا ابهامی مواجه شدید، می توانید با روانشناسان و کارشناسان ما تماس حاصل نمایید. برای این منظور، همکاران ما در تیم دکتر فکر در تمامی روزهای کاری هفته از ساعت 8 صبح الی 12 آماده پاسخگویی به تماس های شما هستند.

علل افسردگی در مردان چیست؟

این مسئله می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در مقاله به آن ها اشاره شده است.

افسردگی در مردان چه علائمی دارد؟

انزوا، بی علاقگی به فعالیت های روزمره، عصبانی، پرخاشگری، کاهش میل جنسی، کاهش حافظه، بی خوابی یا داشتن استرس در خواب و … از مهم ترین علائم افسردگی در مردان است.

روش های از بین بردن افسردگی در مردان چیست؟

در مقاله به این مورد اشاره شده است. اما برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر می توانید با روانشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

افسردگی در مردان چه عواقبی دارد؟

گر افسردگی بموقع شناسایی و درمان نشود، عوارض جسمی و روحی بسیاری را موجب خواهد شد که همه ابعاد زندگی را تحت شعاع قرار می دهد. 

5/5 - (1 امتیاز)

همچنین ببینید

اختلال انطباقی

اختلال انطباقی چیست؟ + علائم، نحوه تشخیص و درمان آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور