ازدواج با خود
ازدواج با خود

ازدواج با خود (سولوگامی) چیست؟ و دلایل آن

آیا تا بحال در مورد ازدواج با خود یا سولوگامی شنیده اید؟ در سال های اخیر شاهد پیدایش یک پدیده جدید اجتماعی تحت عنوان سولوگامی بوده ایم که در آن علیرغم ازدواج رایج، فرد در یک مراسم اعلام می کند که با خودش ازدواج کرده است. این امر به علت های مختلفی بوجود می آید که مهم ترین آن را می توان خودشیفتگی دانست. در ادامه دلایل ازدواج با خود را با جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار می دهیم.

همچنین، با توجه به تازه بودن سولوگامی و نا آشنایی آن، اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه هستید و می خواهید در مورد جوانب منفی آن بیشتر بدانید، می توانید با کارشناسان و روانشناسان دکتر فکر تماس حاصل فرمایید.

ازدواج با خود (سولوگامی) چیست؟

شاید شما هم از آن دسته از افرادی باشید که تا بحال واژه سولوگامی را نشنیده اید. با آنکه در طول تاریخ باور انسان ها این بود که با ازدواج می توان به نیازهای روحی و جسمی پاسخ گفت، و زن و مرد را مکمل یکدیگر می دانستند. اما در سال 1993 برای نخستین بار اصطلاحی تحت عنوان ازدواج با خود یا همان سولوگامی مطرح شد که یک مفهوم جدید را معرفی نمود.

سولوگامی به معنای یک ازدواج سمبلیک با خود است که حتی بعضا در آن جشنی برگزار شده و از دیگران دعوت به عمل می آید. فلسفه پنهان این پدیده اجتماعی نیز آن است که شما تا زمانی که خود را دوست نداشته باشید نمی توانید دیگران را دوست داشته باشید. به نحوی که دوست داشتن خود به یک اصل مهم برای زندگی به شمار می رود.

نحوه برگزاری مرسم نیز همچون ازدواج های معمول است و در آن با سفارش کیک و غذا از مهمانان پذیرایی می شود. گرچه در ابتدا ازدواج با خود در نظر بسیاری عجیب می آمد، اما در سال های اخیر، رواج زیادی در کشورهای اروپایی و آمریکایی داشته است. به طوری که برخی از ایالت های آمریکا همچون پنسیلوانیا آن را به رسمیت شناخته اند.

 

جهت آشنایی با نکات زناشویی قبل از ازدواج وارد لینک شوید 

دلایل ازدواج با خود (سولوگامی)

ازدواج با خود (سولوگامی) چیست؟

حال که تا حدودی دانستیم ازدواج با خود (سولوگامی) چیست، احتمالا برای شما هم این سوال مطرح می شود که چه چیزی باعث پیدایش چنین پدیده اجتماعی می شود و به چه دلیل در حال گسترش است.

پاسخ این سوال را قبل از هر چیز، باید از منظر روانشناسی مورد بررسی قرار داد. چرا که روانشناسان بسیاری نیز آن را مورد تحقیق قرار داده اند. بعد دیگر آن از دیدگاه های اجتماعی حاکم بر فرهنگ هایی که در آن ازدواج با خود شکل گرفته است، ناشی می شود. به هر ترتیب، در ادامه این علل را مورد بررسی خواهیم داد.

خود شیفتگی پنهان در ازدواج با خود

در نظر بسیاری از روانشناسان ریشه اصلی میل به ازدواج با خود ، خود شیفتگی می باشد. چرا که در این نوع تفکر، افراد هیچ کس را لایق خود ندانسته و معتقدند که باید همه توجه و احترام را به خودشان معطوف نمایند. اینگونه اشخاص دوست دارند که در مرکز خواسته ها قرار داشته باشند و میل شدیدی به تحسین شدن دارند.

در واقع کریستوفر لاش به عنوان یکی از مطرح ترین منتقدان بر اساس کتابی از فروید با محتوای فرهنگ خودشیفتگی، این موضوع را بیان کرد. اولین شخصی که با خود ازدواج کرد، لیندا بیکر بود. او دلیل این کارش را برآورده نشدن رویاهایش در از ازدواج خود بیان نمود.

نارسیسیت ها یا همان خودشیفته ها از تنهایی خود لذت برده و علاقه دیگران برای آن ها جذابیتی ندارد. بنابراین، سعی می کنند تا بیشترین تمرکز  انرژی را خودشان صرف کنند. حتی ممکن است که به طور کلی کششی بر روی جنس مخالف نداشته باشد.

به منظور اطلاع از 14 نکته مهمی که دختران قبل از ازدواج باید بدانند بر روی لینک کلیک نمایید

علاقه به تنهایی

دلیل دیگر ازدواج با خود را می توان در میل به انزوا جستجو کرد. افرادی که از بودن در کنار دیگران احساس خوشایندی ندارند، ترجیح می دهند که به هر نحوی خود را در یک پیله تنهایی نگه دارند.

در چنین حالاتی، اینکه فرد دیگری باعث بر هم زدن خلوت شود، برای افراد منزوی ناراحت کننده می باشد. منشا پیدایش این خصوصیت را می توان به دو جنبه ژنتیکی و اکتسابی نسبت داد. اما بهرحال می توان در سوق دادن به سمت ازدواج با خود موثر باشد.

فرهنگ های فردگرای و لیبرالیسم

گرچه داشتن آزادی های فردی حق هر انسانی است، اما دولت های لیبرال غربی با توجه بیش از حد به فرد گرایی و مخالفت با بسیاری از اصول مورد قبول در مذهب، سبب بروز جهش های متفاوت فرهنگی و اجتماعی می شوند که در هر دوره ایی با نمودهای خاصی همراه است.

کوچک شمردن تقدس ازدواج و ناسازگاری با فطرت انسانی، موجب شده تا افراد به دنبال شیوه های جدید برای پاسخ به خواسته هایشان باشند. به نحوی که امروزه در این گونه جوامع تصور می شود که ازدواج با خود یا سولوگامی راهی برای تقویت عزت نفس و احترام به خویش است.

سولوگرامی در چه کشورهایی رواج دارد؟

پیامدهای سولوگامی چیست؟

همانطور که در بالا نیز ذکر شد، بیشترین رواج ازدواج با خود در کشورهای اروپایی و آمریکایی می باشد. به طوری که در یکی از ایالت های آمریکایی، سند رسمی برای این نوع ازدواج صادر می کند  و حتی برای ثبت آن نیاز به شاهد است.

به عنوان مثال، در ایالت ویسکانسین و پنسیلوانیا و این نوع ازدواج هیچ مانعی بر سر خود ندارد. همچنین، در ایالت کالیفرنیا افراد متقاضی ازدواج با خود هم در صورت عدم حضور روحانی می توانند با دو شاهد و برگه های مخصوص به رسمیت شناخته خواهند شد.

این امر در اروپا نیز از طرفدارانی برخوردار است و به دلیل توجه مفرط بر فردیت گرایی، در حال افزایش می باشد. نکته تاسف بار آن است که حتی شرکت هایی نیز برای برگزاری مراسم ازدواج با خود نیز در این کشورها وجود دارد و خدمات گوناگونی را به مشتریان ارائه می دهند.

اگر می خواهید با باید ها و نباید های ازدواج با افراد دارای اسکیزوفرنی آشنا شوید وارد لینک شوید

پیامدهای سولوگامی چیست؟

با وجود آنکه جامعه آماری افرادی که ازدواج با خود داشته اند زیاد نیست، اما می توان گفت که خانم ها استقبال بیشتری نسبت به این امر از خود نشان داده اند. در واقع یک نگاه فمینیستی در پشت این نوع ازدواج وجود دارد که می خواهد از مرد فاصله گرفته و خود را مستقل بداند. از سوی دیگر، به دلیل برخی اجهاف ها و محدودیت که در طول تاریخ نسبت به زنان روا داشته شده است، سولوگامی به نوعی به عنوان یک اعتراض به تمام نارضایتی ها به شمار می رود.

این در حالی است که انسان چه بخواهد و چه نخواهد، یک سری نیازهای ذاتی دارد که اگر برآورده نشوند مطمئنا با مشکل مواجه خواهند شد. بیست فایده ایی که در رابطه جنسی برای زن و مرد وجود دارد، افزایش سلامت جنسی را موجب خواهد شد. همچنین، آرامش روحی که دو جنس مخالف در یک پیوند سالم به یکدیگر می دهند، با هیچ چیز دیگر قابل جایگزینی نمی باشد.

اگر چنین امری گسترش یابد، متاسفانه بایستی شاهد افزایش روز افزون بسیاری از اختلالات روحی و روانی، و رخ دادن ناهنجاری های گوناگون باشیم.

خلاصه مطالب

همانطور که دید موضوع اصلی این مقاله مفهوم و دلایل پیدایش ازدواج با خود بود و پیامدهای آن را نیز ذکر نمودیم.

از آنجا که رواج چنین ازدواج هایی می تواند بستر رشد و پیدایش مشکلات روحی و فرهنگی متعددی را در جامعه سبب شود، توصیه می شود که با کسب آگاهی های بیشتر از کشش خود یا اطرفیانتان جلوگیری نمایید. همچنین، جهت دریافت راهنمایی و مشاوره از همکاران ما در دکتر فکر می توانید در تمامی روزهای هفته از ساعت 8 صبح الی 12 شب با ما در ارتباط باشید. 

ازدواج با خود چیست؟

سولوگامی به معنای یک ازدواج سمبلیک با خود است که حتی بعضا جشنی را برگزار شده و دیگران به آن دعوت می شوند.

دلایل ازدواج با خود چیست؟

این امر می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که مهم ترین آن ها خودشفتگی، منزوی بودن و لیبرالیسم می باشد.

آیا سولوگامی همان ازدواج با خود است؟

بله نام دیگر ازدواج با خود، سولوگامی می باشد.

آیا سولوگامی مضر است یا مفید؟

در این مقاله می توانید تمامی جوانب سولوگامی یا ازدواج با خود را مطالعه فرمایید.

به این پست امتیاز دهید

همچنین ببینید

خیانت زن

نشانه های خیانت زن و نحوه برخورد با آن

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مشاور